RSS

Reflex — spelifierad matematik

26 Jan

Runt år 2000 har jag för mig att mina barn hade ett dataspel om matematik. Jag har för mig att det hette Rymdresan. Det var väl ganska kul, men kändes väl ändå som ett första trevande steg när det gällde att se hur man kunde använda datorer för skolämnen. Och det fanns inte någon flexibilitet eller anpassning till den som spelade. Nu har man levlat upp.

Två begrepp som under senare år dykt upp ofta i min värld är matematik och spelifierat lärande. På många håll jobbar man på att kombinera intresset för datorspel och hur man ska använda det inom skola och arbetsliv.

Reflex

Nu läser jag om ett online spel som ska öka barnens skicklighet i matematik. Det är programmet Relfex, som har utvecklats av företaget ExploreLearning. Jag tror inte spelet finns på svenska och ålder på målgruppen är börjar väl troligen vid 5-6 år. Man kan också hitta en artikel om Reflex i The Wall Street Journal.

Här är en ”reklamfilm” där man även får höra om några principer bakom spelet.

Vad det verkar handla om är att barnen i spelifierad form ska lära sig, i första hand, basfakta inom matematiken. Basfakta som är grunden för det som man sedan tar upp på mattelektionerna. Programmet känner av barnets kunskaper och anpassar sig till den nivån för att därifrån hjälpa barnet vidare.

Och precis som i spel handlar det om att kunna göra små framsteg och komma vidare i sitt undersökande av ”omgivningen” och få utmaningarna i spelet.

I och med att Reflex är ett online-spel, kan barnen komma åt det även hemifrån. Man har då sett att de är mer inloggade än för att bara göra den ”läxa” de har fått. Det är alltså något i själva spelande som lockar till att fortsätta och gå vidare på egen hand.

Just det här spelet kanske inte är något för oss på dagis, men nu använder allt fler paddor (eller lärplattor som vissa vill kalla dem) och då kan vi titta på hur det spelifierade lärandet ser ut i dem. Inte samma svårighetsgrad på matten, men ett första steg.

Det handlar väl också om ett skifte från den mer traditionella metoden att lära matte, som många upplevt som negativ och omotiverande, till något som kanske lockar fler. Det närmar sig leken, samtidigt som man betonar att barn lär sig matematiska fakta.

Annonser
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 26 januari 2013 i Jobbet, Matematik

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: