RSS

Bildbehandling med IrfanView

26 Jan

När jag använde Windows — alltså tiden 1996-2003 — hade jag ett favorit program när det gällde att enkelt redigera bilder: IrfanView. Inget stort program som GIMP eller Photoshop, men bra för enkel bildbehandling. Förutom funktionerna är det också bra att det är gratis. Men som sagt, det är ett program för Windows.

IrfanViews hemsida

Nu är det inget problem, för IrfanView kan installeras även på ett Linuxsystem. Man får då använda Wine, som är det program man använder om man vill kunna köra ett Windowsprogram på Linux. Jag har haft dåliga erfarenheter och inte lyckats med så många, men med IrfanView gick det. Kör du Windows är det bara att ladda ner och installera.

Installera

För att installera börjar man med att ladda ner 3 filer från hemsidan. Man hittar dem under länkarna Download, IfranView languages och PlugIns. Språkfilen är bara nödvändig om man vill ha menyer och sånt på svenska.

Tre filer att ladda ner

Innan man installerar måste man först installera programmet Wine. Det är inget problem eftersom i stort sett alla Linuxdistributioner har det i sina förråd. För Ubuntu öppnar man Programcentralen och söker efter wine. Sedan är det bara att klicka på installera.

När det är klart installera man IrfanView. Med den version som jag laddade ner, så börjar man med att installera filen iview435_setup.exe. Har är några skärmbilder från min installation.

Början på installationen

Avmarkera de två översta rutorna om du inte nödvändigtvis vill ha dem. Låt allt annat vara.

Välj inga filassociationer

Jag valde att avmarkera alla associationer till filformat, för jag vill inte att IrfanView automatiskt ska öppnas när jag klickar på en fil.

Slutför installationen

Efter att man nått rutan ovan, så är man strax klar med installationen av själva programmet. Man kan nu gå vidare och installera de två andra.

Hur öppnar man nu programmet. Eftersom man både inom Linux- och Windowsvärlden börjar överge startknappen, så finns det flera sätt att göra det på. Men för Ubuntu (version 11.04 och senare) öppnar man det som kallas Dash och söker efter IrfanView. Kör man ett äldre system hittar man i programmenyn alternativet Wine och letar man där så hittar man det. För Windows 7 och tidigare handlar det om att klicka på just startknappen och leta bland Alla program.

Så här ser IrfanView ut på mitt system som det ser ut idag. Den svarta bakgrunden går att byta ut — om man vill.

IrfanViews fönster

Hur man gör enkla redigeringar får jag återkomma till. Många av bildredigeringsfunktionerna hittar man under menyn Image/Bild. För att ändra språket till svenska går man till Options – Change language. Har du installerat det svenska språkpaketet, så hittar du alternativet svenska.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 26 januari 2013 i Dator, IrfanView, Media

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
