RSS

Naturorientering för småttingar

20 Jan

Efter att ha läst Camilla Björklunds böcker om matematik för småbarn (Bland bollar och klossar och Ett, två, många) så kan man undrar var man hittar motsvarande för naturvetenskapen och småbarn.

Jag läser på forskning.se ett pressmeddelande från Örebro universitet som handlar om naturorientering för småttingar. Den handlar om Susanne Klaars avhandling: ”Naturorienterad utbildning i förskolan: Pragmatiska undersökningar av meningsskapandets individuella, sociala och kulturella dimensioner”.

Hon beskriver hur barnens individuella erfarenheter ger mening i det dagliga livet och för fortsatt lärande, pedagogers sociala deltagande och guidande och hur förskolan med sin kultur bidrar med i form av värden och traditioner och inte minst alla leksaker.

Jag har inte sett någon referera till pragmatismen på det sättet förrut, men å andra sidan är jag inte så bevandrad i avhandlingar. En del andra modeord har jag sett, men inte just det.

Naturutbildning leder lätt tankarna till faktakunskaper i olika skolämnen, fysik, kemi eller biologi och även om förskolans verksamhet i vissa fall blir mer och mer lik skolans så värjer sig pedagoger i förskolan ibland och säger att ”vi undervisar inte som man gör i grundskolan”. Men Susanne Klaar menar att undervisningen finns bland material, leksaker och olika aktiviteter i förskolan.

– Naturorientering i förskolan handlar om hälsa, att vara ute varje dag, miljövård, visa omsorg, uppleva, undersöka och prova på olika material. Det blir möten med naturen där pedagogerna i förskolan guidar moraliskt, estetiskt och fysiskt mot ett resultat som bland annat visar hur utbildning och omsorg hänger samman.

Jag kan känna mig lite skeptisk till den här nästan trivialiserande hållningen till naturvetenskap — eller ska vi säga reducerande av naturvetenskap till naturkunskap. För det handlar inte om att uppleva något, om så en isig backe, utan att få en förklaring till varför något är beskaffat på ett visst sätt, t ex varför backen är isig, och vilka samband det finns.

Och det måste vara ett misstag att det i citatet ovan står omsorg. Vad tusan skulle omsorg ha med naturvetenskap att göra? Eller ens med förståelsen av naturen?

Jag har misslyckats med att hitta avhandlingen på nätet för att kunna bilda mig en uppfattning. Men den kanske dyker upp fram över.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 20 januari 2013 i Jobbet, naturvetenskap

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: