RSS

Musik är grunden för att lära sig språk

16 Jan

Hur är förhållandet mellan musik och språk? Finns det något över huvud taget och hur ser det i så fall ut? Forskare har tidigare tänk på musik och språk som olika kognitiva funktioner. Men är det så?

“Language is typically viewed as fundamental to human intelligence, and music is often treated as being dependent on or derived from language. But from a developmental perspective, we argue that music comes first and language arises from music.”

Den här tanken förs fram i en teoretisk studie från Rice University’s Shepherd School of Music och University of Maryland. Det är läste jag om i september 2012 och tänkte att jag skulle göra en lite anteckning om det här på bloggen, innan jag tappar bort det.

“Infants listen first to sounds of language and only later to its meaning,” Brandt said. He noted that newborns’ extensive abilities in different aspects of speech perception depend on the discrimination of the sounds of language – “the most musical aspects of speech.”

As adults, people focus primarily on the meaning of speech. But babies begin by hearing language as “an intentional and often repetitive vocal performance,” Brandt said. “They listen to it not only for its emotional content but also for its rhythmic and phonemic patterns and consistencies. The meaning of words comes later.”

“While music and language may be cognitively and neurally distinct in adults, we suggest that language is simply a subset of music from a child’s view,” Brandt said. “We conclude that music merits a central place in our understanding of human development.”

Jag tänker att det kanske är en glidande skala, där vi går från rent tal, över sånt som att prata rytmiskt när vi läser vers eller hör någon rappa, till göra det vi kallar sjunga.

Och kan ni komma på någon annan djurart än människan som låter så mycket? Våra nära släktingar schimpanserna låter och fåglar kvittrar i olika drillar. Men vi människor pratar mycket och har våra ”duetter” och ”körer” när vi berättar och argumenterar. Likaså kan vi stämma upp i sånger som kan vara allt i från åtta takter till långa körstycken.

Jag får bilden av språket som ett kvittrande. Tänk på hur du uppfattar ett språk du inte förstår innebörden i. Vad lyssnar du på då? Vad är det som fångar ditt intresse? Inte vad som sägs i alla fall.

Tänk då det lilla barnet som först hör sin mamma ”kvittra” när det ligger i magen och skiljer ut det från alla andra ljud, för att sedan lyssna efter henne röst när det fötts. Så börjar det plötsligt gå upp för barnet att vissa fraser har en betydelse, annat än rent känslomässigt, att det syftar på saker i omgivningen.

Det är borde väl kunna stämma till eftertanke när det gäller betydelsen av musik på dagis. Hur sång och musicerande hjälper barnen att, bland mycket annat, få tillgång till språket. Hur vi till exempel förhåller oss till kommunikationen med barn under 2 år.

Annonser
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 16 januari 2013 i Jobbet, pedagogik, Språk

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: