RSS

Jag tror inte heller på Skolinspektionens effekter

11 Jan

Man kan faktiskt fråga sig vad Skolinspektionen har för funktion. Jo, jag vet att den ska kontrollera oss på dagis och lärarna i skolan. Men är inte det bara ett spel för gallerierna?

Med tanke på att den har funnits ett tag nu, så borde det ha hänt saker i det här landet — om den varit på riktig. Men har vi sett några förbättringar i resultaten? Knappast. Alla kurvor pekar åt helt fel håll.

OK, det kanske inte säger så mycket om verksamheten på dagis, där vi ännu inte ger betyg (tack och lov). Men i skolan borde det ha hänt en hel del. Så ursäkta mig alla skolinspektörer, ta det inte personligt, men ert arbete är troligen inte avgörande för utvecklingen.

Det är inte bara jag som är skeptisk. I Lärarnas tidning skriver man nu, angående en undersökning, att lärarna brister i tilltro till Skolinspektionens effekter.

Men på frågan ”Anser du att Skolinspektionens arbete leder till en förändring av skolan så att elever ges en bättre utbildning i en tryggare miljö?”, det vill säga just det som myndigheten är till för, är svaren inte lika upplyftande. Bara var fjärde lärare svarar klart ja på frågan. 11 procent svarar nej.

Vad är det för ”viktiga” variabler inspektörerna kan se? Vad är det som utvärderas? Och har det någon bäring på resultatet — egentligen? För det finns mer grundläggande förhållanden som Skolinspektionen inte är ett dyft intresserade av och som det skulle ge mer att försöka förändra.

Så tänk om Skolinspektionen bara är ett sätt att slösa bort skattemedel? Ett sätt att får det att se ut som om man gör något och tar tag i problemen? Tänk om den här typen av kontroll — hemska tanke — är helt verkningslös?

 
2 kommentarer

Publicerat av på 11 januari 2013 i Jobbet

 

Etiketter: , , ,

2 svar till “Jag tror inte heller på Skolinspektionens effekter

  1. Janne

    11 januari 2013 at 19:49

    En jämförelse mellan Skolinspektionens senaste besök med det innan, visar att min hemkommun i princip inte gjort något åt de punkter man fick kritik på mellan besöken. Om det har med Skolinspektionens förmodade tandlöshet eller något annat att göra, låter jag vara osagt. Jag nöjer mig med observationen att du inte är ensam om att känna skepsis.

     
    • Maths

      11 januari 2013 at 22:15

      Ibland är det en tröst att man inte är ensam.

       

Kommentera

 
