RSS

Finns en koppling mellan förskola och sämre resultat i grundskolan?

16 Dec

Internationella test visar nu att svenska elever inte gör så bra ifrån sig — inte ens i jämförelse med tidigare årskullar. Svenska elever får högre betyg, man sämre kunskaper. Många funderar kring orsakerna bakom. Reidar Carlsson vid Norrtelje Tidning funderar som jag: varför har ingen skolforskare undersökt den så kallade förskolans roll i det här?

En sak som förvånansvärt nog aldrig tas upp i debatten om grundskolan är förskolans betydelse. I dag går nästan alla barn i förskola, och har därför bättre kunskaper än vad barnen hade tidigare, när fler var hemma. Förskolorna har också blivit bättre och bättre på att lära barnen saker. Trots att barnen därför kan mer och mer när de börjar första klass, kan de mindre och mindre när de går i fjärde klass.

Man kan naturligtvis ifrågasätta om barnen har bättre kunskaper, om det inte istället handlar om lite andra kunskaper än när jag växte upp på 60-talet. Samhället har förändrats och då även den miljö som barnen lär sig att leva i. Hade barnen idag bara fått lära sig sånt som jag fick lära mig som liten, då hade det inte varit bra. Det handlar ju om att lära sig det som är aktuellt just nu. Barnen ska varken förhålla sig till livet på 60-talet eller livet på 2030-talet, utan det liv vi lever här och nu.

Visst får barn, både hemma och på någon institution där de vistas på dagarna, en annan typ av stimulans idag är de kunde få för 50 år sedan. Det är mycket som har hänt under tiden och barn idag blir snarast överstimulerade och spattiga än understimulerade. Var gränsen går mellan att stiumlera barns utveckling och att knäcka dem med för många intryck och möjligheter, det är inte så lätt att säga.

Men det kan också finnas ett samband mellan fler barn på förskola och sämre kunskaper i grundskolan. Kanske gör förskolan att barnen tröttnar på skolan tidigare – förr var barnen glada för att få börja skolan, nu är skolan bara en fortsättning på förskolan. Och då tröttnar de och lär sig inte lika mycket på lågstadiet som barn gjorde tidigare, trots att de kunde mycket mer när de började lågstadiet.

Det är väl ändå inte så att barnen redan kan det som skolan kommer att lära dem. Så vad är det i så fall barnen har tröttnat på? Och jag kan se att även idag tycker de blivande 6-åringarna att det ska bli spännande att börja i skolan.

Det är mycket positivt att nästan alla barn går i förskola i dag, och att förskolan har ett tydligt pedagogiskt uppdrag. Men det är konstigt att ingen skolforskare eller skolpolitiker tycks ha funderat över hur detta påverkar den vanliga skolan, och om det till exempel måste till en ny och annorlunda pedagogik för att hålla intresset hos de elever som gått i förskola under flera år, och därför inte längre känner lika stor lust att lära sig saker.

Nu kan jag glädja Reidar med att Göteborgs Universitet fått i uppdrag att se hur det har gått med barnens lärande i de stora barngrupper som finns idag. Tyvärr är jag lite skeptisk till upplägget och att det bara är den pedagogiska forskningen som fått uppdraget. Viktiga aspekter kommer då att hamna i totalt mörker.

Om det projektet kommer att öka förståelsen för kopplingen mellan det som händer på dagis och hur det påverkar barnens skolgång, det återstår att se. Troligen lär det behövas mer övergripande forskning för att få fatt på det.

Själv tror jag att det finns en liten men dock koppling. Den handlar inte om hur pass mycket barnen ”vet”, om kunskaper i bokstäver och siffror, när de börjar skolan, utan hur de mår och upplever världen. Det handlar mer om den grundläggande barnomsorgen än om det tjusiga pedagogiska överbyggnaden. Det handlar om att göra saker i rätt ordning. Men ett forskningsprojekt som ska försöka ge sig på det här blir väldigt komplext och tar tid.

Och till sluta handlar det också om att dagis och skola har de resurser som krävs för att hjälpa barnen framåt. Det är ju vi vuxna och de ramar vi har som till slut sätter gränsen för vad barnen kan få ut av verksamheten.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 16 december 2012 i Jobbet

 

Etiketter: , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: