RSS

De vill vet vad du vill handla

09 Dec

SvD uppmärksammar idag en artikel i Wall Street Journal (WSJ) som tar upp frågan om företag som försöker spåra enskilda konsumenter. Det handlar om att företag ska kunna göra riktad reklam för varje enskild individ.

Hur det är i Sverige vet vi väl inte ännu, men enligt WSJ så är det här inget litet perifert fenomen i USA. Även WSJ självt har kod på sin hemsida som spårar användare.

Vi vill bara ge dig ett erbjudande

Det handlar alltså inte enbart om Facebook och Google. Många företag på nätet försöker aggressivt att få veta så mycket som möjligt om dig för att locka dig till att köpa saker. Men de måste då kunna hitta sina potentiella kunder. Det är där sånt som spårande annonser och knappar kommer in. För precis som Google vill de veta allt om dig, för att kunna utnyttja dig. Själva skulle de väl kalla det att ge erbjudanden.

In the past, tracking companies and retailers had a tougher time identifying online users. Today, a single Web page can contain computer code from dozens of different ad companies or tracking firms. These separate chunks of code often share information with each other. For example: If, like Mr. Morar the car-shopper, you give your name to a website, it can sometimes be seen by other companies with ads or special coding on the site.

It’s so easy to share such information that many of the sites the Journal contacted said they were doing so accidentally. The problem is easy to solve, but it has persisted for years.

Accidentally (Oavsiktligt)? Skulle inte tro det! Det här är något som ökar. Man har helt enkelt sett att det går och lockelsen är alldeles för stor.

The use of real identities across the Web is going mainstream at a rapid clip. A Wall Street Journal examination of nearly 1,000 top websites found that 75% now include code from social networks, such as Facebook’s ”Like” or Twitter’s ”Tweet” buttons. Such code can match people’s identities with their Web-browsing activities on an unprecedented scale and can even track a user’s arrival on a page if the button is never clicked.

In separate research, the Journal examined what happens when people logged in to roughly 70 popular websites that request a login and found that more than a quarter of the time, the sites passed along a user’s real name, email address or other personal details, such as username, to third-party companies. One major dating site passed along a person’s self-reported sexual orientation and drug-use habits to advertising companies.

Begreppet anonymitet är på glid

En fråga som dyker upp är vad begreppet anonymitet innebär. Tydligen har det skett en förändring hos näringslivet — i alla fall i USA — när det gäller synen på vad det betyder.

Companies that conduct online tracking have long argued that the information they collect is anonymous, and therefore innocuous. But the industry’s definition of ”anonymous” has shifted over time.

After an epic regulatory battle in the early 2000s over Web privacy, the online ad industry generally concluded that ”anonymous” meant that a firm had no access to ”PII,” the industry term for ”personally identifiable information.” Now, however, some companies describe tracking or advertising as anonymous even if they have or use people’s real names or email addresses.

Sanningen är väl att det idag finns en teknik det inte fanns år 2000. Det har helt enkelt blivit lättare. Och med det som kallas Web 2.0 är interaktiviteten och möjligheterna oändliga, kan det tyckas.

Online-företagen kan klaga över att de riktiga affärerna kan få tag på sina kunders uppgifter.

But the allure of real identities remains. After all, that’s how most companies keep track of their customers. Brick-and-mortar shops can ”capture things like name, city and email address” when a person buys something or signs up for a loyalty card, said a Yahoo Inc. official.

Men det kan de inte göra om jag är en tillfällig kund. Åtminstone tror jag inte det. Läget blir förstås ett annat om jag väljer att skaffa ett kundkort av något slag. Jag har själv ett par stycken. Då gör jag det fullt medveten om vad jag gör. Vad jag inte vet är då om dessa företag i sin tur gör något med de uppgifter jag lämnar ut genom att köpa saker. Ännu har jag dock inte märkt att ens de företag jag har kort hos, faktiskt riktar erbjudanden till just mig, utifrån det jag handlar.

Några motdrag

I en ”faktaruta” ger WSJ 5 tips för hur man minskar risken att bli identifierad

  • Logga ut från de social nätverken och rensa bort kakorna. Jag skulle vilja lägga till att man även ska rensa bort de så kallade flash-kakorn, som inte försvinner när man rensar de vanliga kakorna. Man kan behöva verktyg som tillägget Better Privacy som finns för Firefox.
  • Använd någon tjänst som hindrar spårning. Det finns en inställning i Firefox där man kan ange om man inte vill bli spårad, men det är fortfarande upp till det enskilda företaget att ta hänsyn till det.
  • Använd ”skräp” e-postadress. Det här är ett gammalt råd som innebär att man inte uppger någon ”riktig” e-postadress när man inte absout behöver det. Det går enkelt att skapa nya konton både hos Hotmail och Yahoo.
  • Blockera JavaScript. Mycket av det som händer på en webbsida idag sker med hjälp av JavaScript. Men genom att använda ett tillägg som NoScript, som finns för Firefox, kan man hindra att dessa skript körs. Sedan får man aktivera användningen av skript på de webbplatser där man är absolut tvungen för att man ska kunna göra det man vill.
  • Använd inte ditt eget namn. Det är inte alltid nödvändigt att uppge sitt riktiga namn. Kör med ett alias när du inte vill uppge ditt riktiga.

Till den här listan skulle man kunna lägga ett tillägg som heter Adblock Plus, som finns för webbläsaren Firefox och e-postklienten Thunderbird. Den tar helt enkelt bort all reklam från olika webbplatser. Skullen någon slinka igenom, går det att lägga till dessa manuellt. Men tyvärr så blir du fortfarande spårad, även om du inte ser den riktade reklamen.

Att möta bilhandlaren

Artikeln avslutas med ett slags tips, skulle man kunna säga. När man vet att företagen kan tänkas spåra dig — kanske även i Sverige — så gäller det att vara beredd och påläst. För bilförsäljaren har följande taktik.

Tracking a car-shopper online gives dealers an edge because not only can they tell if the person is serious—is he really shopping for red convertibles or just fantasizing?—but they can also gain a detailed understanding of the specific vehicles and options the person likes. ”So when he comes in to the dealership, I know now how to approach” him, said Dataium co-founder Jason Ezell to a car-dealer conference last year, which was videotaped and posted online.

Motdraget kan då bli det här.

But scoring the best price will be important to him, which is why he has been doing lots of research online. ”I’m just trying to get as much information as I can so when I do go to the dealer I’m prepared,” he said. ”There’s that mentality that all car dealers are out to get you.”

Men jag vet hur svårt det kan vara att stå emot och genomskåda deras argument. Risken är att man köper något man egentligen inte ville ha.

Annonser
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 09 december 2012 i Dator, Internet, Säkerhet

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: