RSS

Mobiloperatörerna kan också kartlägga dig i realtid

06 Dec

Jag vet inte om jag har skrivit så mycket om mobiltelefoni, förutom när jag bytte mobil efter 10 år. Så det här inlägget är lite udda. Men det handlar om sånt som Facebook och Google gör: kartlägger sina användare. Bara det att nu handlar det om mobiloperatörer.

Jeff Edlund berättar att big data-analyser gör att mobiloperatörerna lättare kan kartlägga mobilanvändarnas beteende- och rörelsemönster i realtid. Det kan i sin tur ligga till grund för nya tilläggstjänster, exempelvis tjänster där operatörens system kan se till att enskilda kunder så gott som alltid får en viss utlovad datahastighet.

HPs big dataverktyg innehåller en speciell funktion där mobiloperatörer kan auktionera ut annonsplats till företag baserat på mobilkundernas rörelse- och beteendemönster. (Computer Sweden)

Big-data. Ja du, käre konsument, vad säger du om det? För det är väl konsument du är, inte medborgare? Det verkar som om det finns många storebröder där ute som vill ha koll på dig.

För oss som nu är medelålders plus är väl storebror något hämtat från George Orwells bok ”Djurfarmen”, där det är staten som är storebror. Men den visionen är passerad av alla kommersiella intressen som vill ha full koll på dig för att ge dig sina ”erbjudanden” när det ”råkar” passa dig.

Det är bara det att mitt mobilabonnemang inte är gratis! Jag betalar redan för min mobil. Ska jag då bli tvungen att fram över också få reklam? Det låter inte klokt. Jag kan förstå när det gäller ”gratistjänster”, som hos Facebook och Google, men inte från ett företag där jag redan betalar för tjänsten.

Så till Facebook, Google, Apple och andra kommersiella intressen, så kan vi snart också lägga en och annan mobiloperatör. Och när kommer min internetleverantör att börja skicka mig reklam i realtid? Det är väl en skön ny värld vi har framför oss?

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 06 december 2012 i Dator, Säkerhet

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

 
