RSS

Elever med bäst fysisk form också bäst i klassen

06 Dec

Som rörelsepedagog och motståndare mot allt det stilla sittande som redan småbarnen på dagis tvingas in i, är det skönt att läsa om forskning som säger att rörelse gör skillnad även när det gäller resultat i skolan. Nu läser jag på ScienceDaily om ny forskning från Michigan State University som kan tänkas styrka tanken att fysisk aktivitet är viktig för inlärning.

Coe and colleagues gathered their data from 312 students in sixth through eighth grade at a West Michigan school. They gauged the kids’ fitness with an established program of push-ups, shuttle runs and other exercises.

Then they compared those scores to students’ letter grades throughout the school year in four core classes and their performance on a standardized test.

The results showed the fittest children got the highest test scores and the best grades, regardless of gender or whether they’d yet gone through puberty. (MSU)

Slutsatsen är inte helt oväntat att det inte lönar sig att skära ner på den fysiska aktiviteten eller idrotten i skolan.

“Look, your fitter kids are the ones who will do better on tests, so that would argue against cutting physical activity from the school day,” said Pivarnik, an MSU professor of kinesiology. “That’s the exciting thing, is if we can get people to listen and have some impact on public policy.” (MSU)

Problemet är väl att svenska elever idag inte har samma rörelsekompetens när de börjar skolan som de hade för ett antal år sedan. Kan det vara en anledning till att det går så dåligt för svenska elever i internationella tester?

Men vi får inte stirra oss blinda på skolan, utan se vad som händer dess för innan. Hur ser möjligheterna ut när det gäller fysisk aktivitet och inspirerande motorisk miljö ut på dagis?

Ska vi trycka ihop inomhusmiljön så pass att det knappt finns möjlighet att ens gå runt i rummet. Barnen ska sitta disciplinerat i stationer redan som 1-åringar. Och rörelserummen får stryka på foten för mer ”kultiverande” funktioner. Även rörelserummen blir stationära.

Då är det skönt med studier som den här, eftersom det kan vara ett argument för att uppvärdera den fysiska aktiviteten och rörelselusten hos småbarn. Och ser man att fysisk aktivitet är en del i hjärnans utveckling så blir inte resultatet så konstigt. Vi behöver rörelse för att utöka vår kognitiva förmåga.

Så istället för mer skapande, kanske vi kan få regler för 3 timmars träning varje dag. Sedan kanske barnen är beredda att börja skolan och ta till vara de möjligheter som finns i det stilla sittande studerandet där. Vad säger Skolverket om det?

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 06 december 2012 i Jobbet, rörelse

 

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: