RSS

Hur mycket kan man trycka in i rummet?

28 Nov

På min avdelning håller vi nu på att se över vår fysiska miljö. Den här ju inte helt oviktig, även om det är viktigare med den rent mänskliga miljön, kan jag tycka. Men också att de små barnen får ta ut svängarna och röra på sig. Det är nämligen allt för vanligt att det är väldigt trångt möblerat inne på dagis nu för tiden.

Något som jag inte har tänkt på, men som min pedagogiska ledare nämnde idag, är att man nu för tiden på avdelningarna försöker trycka in så mycket möjligheter som det bara går. Tanken är att man ska ge barnen så många möjligheter till stimulans det bara går.

Man skapar små rum i rummet och kallar det för stationer. Just begreppet station är ganska populärt just nu, upplever jag. När man möblerar på det här sättet, blir det lätt trångt, för man skaffar sig avdelar som omsluter dessa små virtuella rum. Inom dessa områden försöker man göra det tydligt för barnen vad det är tänkt att de ska göra. Det ger, kan man förstå, de vuxna en kontroll på många olika plan. Men fram för allt blir det trångt.

Jag minns fortfarande den första gången jag kom in i på ett sånt dagis. Det var i början av 90-talet på ett ställe i Kärrtorp, som ligger i söderort i Stockholm. Än idag minns jag den lätt klaustrofobiska känslan jag fick. Kanske är det därför jag fortfarande minns det. Dessutom var det här något nytt då, så det var som om att komma till en annan värld.

Men när jag tänker lite på saken, så är det nog inte bara det som gör att man trycker in saker. Hur många arrangerar sin innemiljö på ett så medvetet plan? Hur många diskuterar vad man faktiskt vill ge barnen och, vilket kanske är viktigare, vad barnen i en viss ålder kan tänkas ta till sig?

Nej, det finns en annan sida också. Även om jag inte vill följa dagens trend och använda ordet estetik om allt och i alla situationer, så är det nog det som dyker upp i mitt huvud. Man får genom tidningar som Förskolan eller studiebesök se hur andra har gjort, hur andra har möblerat. Där får man en mall, ett estetiskt ideal att förhålla sig till.

För det är inte alls säkert att man förstår eller ens uppmärksammar att det finns tankar bakom hur andra har gjort. Riktigt så vakan brukar de flesta inte vara. Åtminstone kan jag se tendensen att man bara tittar till ytan, inte försöker tränga ner under den och förstå mekaniken bakom. Då blir det bara en fråga om estetik, om yta. På precis på samma sätt som när man tittar i en inredningstidning.

Men ska vi vara ärliga finns det nog även ytterligare än aspekt som man inte ska blunda för. För vad får den här trånga möbleringen för konsekvens? Jo, att barnen inte kan springa runt på avdelningen. Med tanke på de stora barngrupper som finns idag, så är nog det här en inte helt oviktig del av möblerandet.

Det här var även det intryck min pedagogiska ledare fått. Rörelsen är det första man flyttar ut, det första som får stryka på foten. De gamla rörelserummen blir ytterligare ett rum som fylls med dessa virtuella rum, stationer, och där det stilla sittande livet blir norm.

Som rörelseutbildad ser jag naturligtvis inte det här som något bra, åtminstone inte för barn under 3 år. Att tvingas bli stilla sittande redan som 1-åring för att fröknarna omhuldar en viss estetik och värjer sig mot allt rörelse, är inte något som gynnar barnens utveckling.

Därför blir det lite svårt att möblera enligt rådande norm på min avdelning. Ändå håller vi nu på att fylla de små lokaler vi har med så mycket som möjligt, utan att för den skulle hindra barnen från att ta ut svängarna. Jag tror att vi kan få en bra balans vad det lider. Men vi lär få pröva oss fram eftersom det inte finns några färdiga mallar för det här.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 28 november 2012 i Jobbet

 

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

 
