RSS

Matematik, biologi, kemi och mat

27 Nov

Hur ska vi egentligen göra med matematiken och naturvetenskapen? Vilka infallsvinklar finns det? Jag har tidigare skrivit om mat som en ingång till det här problemet. Mat är ju inte bara något vi stoppar i munnen för att bli mätta.

I tidningen Origo, som är en tidning för lärare om matematik, teknik & naturvetenskap, hittar jag fyra artiklar om mat. Jo, faktiskt. Även i skolan kan man använda mat som illustration och underlag för resonerande kring sådana saker.

Att få leka med maten låter väl kul? Den goda leken i flera bemärkelser. Dessutom blir det matematik, biologi och kemi. Sinnligt och upplevelsebaserat blir det också.

Även tidningen miVIDA, ämnestidningen för hem- och konsumentkunskap och idrott och hälsa, tar upp det här.

Det enda problemet är väl om vi får laga mat, om än i pedagogiskt syfte med barnen. Vad säger EU, livsmedelsverket och smittskyddsläkarna om det?

Sedan är frågan vilken åldersgrupp vi vänder oss till. 1-åringarna kanske bara stoppar i munnen och känner på smaken och konsistens. Men 2-åringar? Ett mat-projekt med 2-åringar? Då har vi språk, matematik, biologi, kemi. Inte dåligt! Och för äldre barn är det bara att gå lite mer på djupet.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 27 november 2012 i didaktik, Jobbet, Matematik, naturvetenskap

 

Etiketter: , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: