RSS

Hur kommer vi igång med paddorna?

19 Nov

För drygt 10 dagar sedan kom vår paddor. De har legat i väntan på att vi ska hinna ta oss ann dem. Så idag tog jag mig lite tid att titta på hur vi ska kunna komma igång.

Nu menar jag inte att trycka på power-knappen och se paddan starta. Det är nog enkelt och vi hade kunnat göra det direkt. Nej, det följde med en liten lathund för hur man skulle komma igång med registrering och mailfunktion, den har jag nu läst igenom. Många frågor blir det.

Om jag startar paddan, går in och skapar ett iTunes-konto där jag anger min e-postadress till jobbet, blir då paddan låst till mig? Hur fungerar det? Tanken är att vi alla ska kunna använda paddorna, så det är inte alls lämpligt att jag låser upp den — eller alla fem — till mig. Här har vi andra krav än personer på förvaltningen och politiker. Paddorna ska kunna användas av alla.

Inte heller vill jag kunna använda mailsynkroniseringen. För om jag synkar min mail på en padda, kan alla andra läsa den när de senare använder den? Om jag har sekretessbelagt innehåll på min mail ska det helst inte komma till andras ögon. Men här är lathunden lite otydlig. Måste jag synka mailen för att få godkänt av stadens säkerhetspolicy? Måste jag alltså ha den knuten till mig personligen?

Vi ska nu i veckan ha ett trådlöst nätverk i vårt hus och tanken är att vi ska kunna ansluta paddorna till nätverket och komma ut på internet. Men hur fungerar det? Måste jag ha ett gästkonto? Jag menar, det borde inte fungera att bara koppla upp sig på stadens nätverk hur som helst.

När jag kontaktade IT-chef sa han att man nog först ska installera iTunes på en stationer dator. Första, innan man gör något annat. Det första man bör göra är tydligen att uppgradera plattan och för det krävs iTunes.

Men nu pratade jag med min chef och vi var väl ganska överens om att vi får pröva på en av plattorna och dra lärdom av det när vi fortsätter med de andra. Vi lär få svar på en hel del frågor efterhand och att bara låta paddorna ligga innan allt är på plats, kanske inte är den bästa lösningen.

När så allt det här är klart, kan vi börja undersöka de pedagogiska och roliga möjligheterna med våra paddor.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 19 november 2012 i Dator, IKT, Jobbet

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
