RSS

Nu kom paddorna

08 Nov

Idag fick jag paket! Det var de fem paddorna jag fått beställa som kom.

Det var lite spännande att packa upp. Tyvärr hade jag inte tid att göra något med dem idag. Jag får ta mig tid någon gång nästa vecka. Det känns nämligen som om det är lite meckande innan vi har dem igång. Och så ska vi dela ut dem till lämpliga avdelningar där man får testa.

Tanken är att vi främst ska satsa på avdelningarna som har de äldsta barnen. Det utesluter min avdelning, men det gör inget, jag har ändå bara 1- och 2-åringar.

Nu har vi bara ett litet problem: wifi-anslutningen. Man håller på att bygga ut våra nätverk i Stockholm genom att även hänga på trådlösa nätverk. Det kom en kille som skulle skapa några accesspunkter. Men han gick hem, för det behövdes betydligt fler för att täcka in huset på ett sätt som det var tänkt.

Var bollen ligger nu, vet jag inte. För IT-chefen tycker att det skulle bli för dyrt med sex accesspunter. Så jag och chefen har resonerat lite hur vi ska täcka upp på ett bra sätt. Det blir inte alla avdelningar, åtminstone inte i ett första steg.

Under tiden får vi använda paddorna som de är, utan internetåtkomst. Men det tar nog lite tid att se hur vi kan utnyttja den nya tekniken och vad som redan finns på den. Så den här begränsningen kan nog vara bra.

Jag tänker också att det här kommer att innebära att vi troligen även kan nå det trådlösa nätverket med våra bärbara datorer. Vi skulle alltså kunna jobba mot stadens nätverk även utanför dokumentationsrummet.

Och Helena, ja, ni kommer också att få två stycken. Så ni kan börja fundera vilka avdelningar som ska börja.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 08 november 2012 i Dator, IKT, Jobbet

 

Etiketter: , , ,

2 svar till “Nu kom paddorna

  1. Helena

    09 november 2012 at 08:37

    Härligt! Min kollega har använt sin egen ett tag i verksamheten, hon kanske har en tanke kring användningen för dessa nya…
    Må väl!

     
    • Maths

      09 november 2012 at 19:19

      Fantastisk, vi har en resurs! Be henne snacka med ledningen. Själv har jag ingen erfarenhet alls, så jag börjar i princip från noll.

      Krya på dig själv eller om det nu var barnet.

       

Kommentera

 
