RSS

Advertsofts dolda funktion i Windows 8

08 Nov

Jag blir lite orolig när jag nu läser om att Windows 8 har inbyggd reklam. Inte för att det gäller Windows, jag använder inte det, utan för att även Ubuntu gör det. Så nu känns det som en trend inom datorvärlden.

Det luriga med reklamen är att den inte erkänns som reklam och påverkan. Den skyltas inte med, som i Windows 8, eller framställs som något annat, i Ubuntu. Påverkan sker subliminalt och ska locka oss att köpa.


Despite the fact that I’ve been using Windows 8 for the past three weeks, I somehow managed to overlook a rather stark feature in the OS: ads. No, we’re not talking about ads cluttering up the desktop or login screen (thankfully), but rather ads that can be found inside of some Modern UI apps that Windows ships with. That includes Finance, Weather, Travel, News and so forth. Is it a problem? Let’s tackle this from a couple of different angles.

The Modern UI (Metro) interface of Windows 8 essentially delivers a mobile experience on whatever device it’s used on, be it a desktop, notebook or tablet. On previous mobile platforms, such as iOS and Android, seeing ads inside of free apps hasn’t been uncommon. It’s a way for the developer to get paid while allowing the user to have the app for free. That’s where the first big difference comes in. While people can expect ads in a free app, no one expects ads in a piece of software that they just paid good money for. I actually can’t think of another immediate example where a piece of paid software shows ads.

Eftersom som jag använder Ubuntu eller något annat Linuxsystem är det är inget problem för mig. I Ubuntu finns det dessutom sätt att ta bort skiten, så jag kan göra mig av med all reklam. Det valet finns inte i Windows, för då har du gjort intrång i licensavtalet.

En annan aspekt är om reklamen är påträngande. Det här var upp till diskussion när tillägget Adblock Plus i Firefox ville göra undantag för reklam som inte var ”påträngande”. För mig spelar det igen roll, för all reklam påverkar, inte minst om man inte ser vad det är man påverkas av. Förstår jag att det är annonser, då kan jag förhålla mig till det. Det kan gälla tidningar eller webbsidor. I webbsidor kan jag filtrerar bort dem och i en tidning välja att fokusera på det som är intressant, men jag påverkas ändå. Men ser jag inte reklamen då påverkas jag undermedvetet och kan inte på samma sätt värja mig.

Det kan ju vara ett problem när utvecklarna av programmet är beroende av reklam för att finansiera utvecklingen av sitt program, t ex om det är fri och öppen källkod. Då kan jag väl tänka mig att lätta på filtreringen av reklam på webbplatser till program jag använder och uppskattar. Men om jag har betalt programmet vill jag absolut ha en kraftig reduktion i priset om det ska komma med reklam, annars tar de betalt två gånger.

Till sist tar artikeln upp det som på svenska skulle kallas för S-ordet: spårning. Det här är ett problem i Ubuntu, men går alltså att undvika genom att ta bort alla linser som söker på nätet, och på alla sätt även i Windows 8, där man alltså inte kan ta bort det och där spårningen kan bli väldigt enkel.

We can’t talk about the inclusion of ads and not mention the ”T” word: tracking. I haven’t been able to find any information on whether or not Microsoft’s tracking the ads you are clicking on, but if that is indeed the case, we’ll find out soon enough. Unlike Windows 7 and earlier, your entire Windows 8 account is tied to an e-mail account, so it would be rather easy for Microsoft to track things on a personal level – much like how Google does with its search engine, e-mail and so forth. This alone gives good reason to be concerned.

Är då det här en trend? Har man nu tagit ännu ett kliv mot att ta bort vår integritet på nätet? Och är det nu Advertsoft (Microsoft) och Abuntu (Amazon Ubuntu) som leder vägen dit? Och kommer EU att acceptera det här?

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 08 november 2012 i Dator, Säkerhet

 

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

 
