RSS

Windows inte längre sämst i klassen

07 Nov

Nu en liten glad nyhet för er som använder operativsystemet Windows: Windows är inte längre sämst i klassen när det gäller säkerhet, det meddelar säkerhetsföretaget Kaspersky. Microsoft finns inte längre på deras top 10 listan över mest sårbara.

  1. Java
  2. Java
  3. Adobe Flash Player
  4. Adobe Flash Player
  5. Adobe Reader
  6. Apple Quick Time
  7. Apple iTunes
  8. Winamp AVI
  9. Adobe Shockwave Player
  10. Adobe Flash Player

Det man kan se är att man ska vara försiktig med att använda Java. Om nu någon vet vilka appar och program som kör det. Likaså att Adobesprodukter som används på nätet, flash och PDF, inte är så säkra.

Sedan har vi då Apple. Efterhand som iTunes, iPads, men också Mac OS X blir mer populärt blir de också mer intressanta att hacka. Det är väl det som den här utvecklingen speglar.

Nu ska väl inte Microsoft slå sig allt för mycket på bröstet, trots att de slipper vara med på listan, för deras nya version av Windows, Windows 8, är redan knäckt.

Själv surfar jag fortfarande under hackarnas radar med min Ubuntu. Jag har också säkrat upp min webbläsare Firefox med tilläggen NoScript och Flashblock och använder inte heller Adobe Reader för att läsa PDF-filer utan kör Evince. Apples produkter har jag ingen relationer till och jag har många bra mediaspelare att välja på i Ubuntus Programcentral.

Så på det stora hela kan jag struntar i den där listan. Bara så ni vet.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 07 november 2012 i Dator, Internet, Säkerhet

 

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

 
