RSS

Vad innebär egentligen en språkmiljö?

30 Okt

Jag är lite inne på miljöer just nu. Och då dyker det upp en artikel med en intervju av Anette Sandberg om språkmiljö. Det verkar intressant. Eller?

– Man talar om social språkmiljö, som samspel mellan barn, mellan barn och personal, aktiviteter eller lek – och fysisk språkmiljö, det kan vara lokalernas utformning, material och hur det är tillgängligt för barnen, eller utomhusmiljöer som skogen eller förskolegården.

Men hur tänker man här? En fysisk språkmiljö? Det känns som om de har försökt anpassa sig efter trenden med fokus på den fysiska miljön. Jag har läst om hur miljön talar till folk. Men jag har då tänkt att man talar om den i en bildlig bemärkelse, inte en bokstavlig sådan. Är det intervjuaren som har missförstått något eller är det Anette Sandberg som tänker så?

Talar vi om en språklig miljö är det en mänsklig miljö vi har att göra med, alltså det som i artikeln kallas för social språkmiljö. Vi pratar mänskligt samspel. Människan behöver andra människor för att prata med.

För att barn ska kunna utveckla ett språk behöver det vuxna som pratar och kommunicerar med det. Barn behöver höra talat språk för att kunna lära sig det. Barnet lär sig inte ett språk av att vrida och vända på saker, utan av att tillsammans med vuxna prata om saker och händelser.

Om den här intervjun ger en rättvis bild av forskningsprojektet, då undrar jag hur pass seriös den är.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 30 oktober 2012 i Jobbet, Språk

 

Etiketter: , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: