RSS

Flynn-effekten och den kognitiva miljön

29 Okt

Inom barnomsorgen talas det idag mycket om miljön. Man menar då den rent fysiska miljön med materiel och hur den är möblerad. Jag vill hävda att det även finns en mänsklig miljö, en miljö som är känslomässigt och intellektuellt påtaglig. Och just den intellektuella miljön är den som bidrar till den så kallade Flynn effekten.

Flynn effekten innebär att människor har har fått allt högre resultat på IQ-test under hela 1900-talet, alltså den tid som dessa test har funnits. Faktum är att intelligensen har stigit så pass, att man vid flera tillfällen fått ändra dem för att medel ska vara 100.

Mannen som har gett namn åt effekten heter James Flynn och han har nu gett ut en ny bok i ämnet. Den heter ”Are We Getting Smarter?”. Jag hittar en recension av den i tidskriften The New Republic. (Om tidskriften The New Republic)

Why has this happened? The short answer, according to Flynn, is that a convergence of diverse social factors in post-industrial societies—from the emphasis of scientific reasoning in school to the complexity of modern video games—has increasingly demanded abstract thinking. We have begun to see the world, Flynn says, through “scientific spectacles.” To put it even more broadly, the pattern of rising IQ scores does not mean that we are comparing “a worse mind with a better one,” but rather that we are comparing minds that “were adapted to one cognitive environment with those whose minds are adapted to another cognitive environment.” Seen in this light, the Flynn effect does not reflect gains in general intelligence, it reflects a shift to more abstract thinking brought about by a changing social environment. We aren’t getting smarter; we are getting more modern.

Jag har tidigare skrivit ett inlägg som just handlar om att vi blir inte intelligentare än så här. Kanske är det alltså så att vi bara anpassar oss efter det samhälle vi lever i? Och det samhälle vi skapar är det som våra barn sedan växer upp i och bygger vidare på. Så pratet om ”modern” är relativt, eftersom det moderna, det som är samtiden, är något som flyttar på sig.

Det är alltså också så att IQ inte är en enda sak, det finns flera delprov och det är inte alla som har stigit och stigit så mycket.

Vad Flynn verkar vilja förmedla är att vår IQ är beroende av miljön och hur den påverkar oss. Det som togs för ”sanningar” för 50 år sedan är det inte längre när det gäller IQ. Det kan gälla män och kvinnor, I-länder och U-länder. IQ stiger när man får en allt högre utbildning.

Så för att komma tillbaka till mitt jobb: hur tänker vi kring den kognitiva miljö barnen på dagis vistas i? Finns det någon som funderar kring det? Eller är alla så fokuserade på det rent fysiska, så fördummade av det ytliga, att man inte kommer längre än så?

Hur ska vi på ett professionellt sätt förhålla oss, på gott och på ont, till barns kognitiva utveckling? Inte för att göra dem ”smartare”, utan för att de ska kunna hantera livet på ett bra sätt? För att de ska få en förståelse för sig själva och sin omvärld? Och för att ge dem verktyg att bearbeta sina intryck?

Advertisements
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 29 oktober 2012 i Jobbet

 

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: