RSS

Textens betydelse och lusten att skriva bra

28 Okt

Skrivandet är på många sätt en del av arbetet på dagis (aka förskolan). Det är inom många områden där vi ska skriva, men där vad vi skriver och hur varierar. Vi behöver alltså en viss färdighet att uttrycka oss. Ett sånt område, som det kanske inte läggs på mycket fokus på, är sånt vi skriver till barnens föräldrar. Det här kan man läsa om i tidningen Förskolan.

Det finns många fallgropar, kan man konstatera, när man läser språkkonsulten Anki Matssons tips. Genast är det lätt att få prestationsångest över det också, förutom att skriva fel i dokumentationer. Men jag gillar hennes slutkläm, som snarast talar till vår vilja att bli duktiga på det vi gör.

Men hon vill inte att hennes tips ska uppfattas som att det blir för mycket pekpinnar och att förskollärare ska bli rädda för att skriva fel.

— Snarare handlar det om att väcka lusten för att skriva bra. En välskriven text ger så mycket tillbaka, säger hon.

Skrivandet är ett hantverk som vilket som helst. Och som med alla andra hantverk behövs det uppmärksamhet och övning för att man ska utveckla sin skicklighet. Och att man är lyhörd för mottagaren. Det här är trots allt en kommunikation där vi vill få fram något, vad det nu kan vara.

Och som författaren och poeten Bodil Malmsten säger i DN här om lördagen, att texten blir från början inte bra, men det är bara att skriva vidare och bearbeta den.

Advertisements
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 28 oktober 2012 i Jobbet, Samverkan

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: