RSS

Kontrollera ljudet i Xmonad

24 Okt

Att använda en så sparsmakad fönsterhanterare som Xmonad gör ibland att man behöver hitta andra sätt att göra saker än man är van vid. Ett sådan handlar om hur man ska justera ljudet när man inte har någon panel där det finns en ikon att klicka på eller där mediatangenterna i automatiskt är inkopplade.

Det svåra var att om jag hade tryckt på mute-knappen när jag använde Unity, så fanns det inget sätt att få ljud i Xmonad om jag inte gick in på Unity igen och klickade unmute. Så borde man inte behöva göra.

Det första sättet att justera ljudet jag kom på var med alsamixer i terminalen. Alsamixer är en semigrafisk gränssnitt där man använder ncurses på kommandot amixer. Här kunde jag reglera volymen och det finns även en mute-funktion. Problemet vara att det inte gick att köra unmute. Jag har sett att det här har rapporterats som en bugg.

I grunden verkar det handla om att amixer/alsamixer inte fungerar så bra ihop med Pulseaudio, som är ljudhanteraren i Ubuntu.

Pulseaudio Volume Control

Ett bättre alternativ är då att gå direkt på Pulseaudio. Eftersom det här är Linux, så finns det även ett kommando för att starta volymkontrollen, Pulseaudio Volume Control.

Enklast start man programmet genom att öppna dmenu, Mod+p, och sedan skriva pavucontrol. Då öppnar sig ett nytt fönster där man alltså grafiskt kan reglera ljudet.

Under fliken Uppspelning kan man reglera ljudet per applikation som använder ljudservern. Går man istället till fliken Utgångsenheter, då kan man justera den allmänna volymen. Det finns även en mute-knapp som fungerar.

Ställa in mediatangenterna

Även den här metoden har sin baksida, även om den fungerar: du måste öppna volymkontrollen för att justera ljudet. Alternativt att du har den uppe hela tiden. Enklare då att använda de mediatangenter som redan finns där.

Det här innebär att man måste ange tangenterna och vad de ska göra i filen ~/.xmonad/xmonad.hs, som är konfigurationsfilen för Xmonad. Den ligger alltså i den dolda mappen .xmonad i hemkatalogen.

Först bör man ta reda på vad tangenterna heter på datorn. Man kör då kommandot xev i en terminal. Sedan trycker man på sina mediatangenter och letar efter något som liknar följande uppgifter.

  • Sänka volymen: XF86AudioLowerVolume tillsammans med 0x1008ff11
  • Höja volymen: XF86AudioRaiseVolume tillsammans med 0x1008ff13
  • Mute: XF86AudioMute tillsammans med 0x1008ff12

Sedan öppnar man filen xmonad.hs i en textredigerare. Den jag har innehåller en sektion där tangentbordsgenvägar finns angivna. Där lägger jag in följande och jag lägger det precis innan raden ”-- Quit xmonad”.

    -- multimedia keys
      -- Kör kommandot xev och tryck den tangent du vill använda
      -- XF86AudioLowerVolume
      , ((0            , 0x1008ff11), spawn "amixer set Master 2-")
      -- XF86AudioRaiseVolume
      , ((0            , 0x1008ff13), spawn "amixer set Master 2+")
      -- XF86AudioMute
      , ((0            , 0x1008ff12), spawn "amixer -D pulse set Master toggle")

I en del instruktioner på nätet kan man se att det är aumixer man använder, men den finns inte installerad på Ubuntu och när jag försökte använda den så fick jag det inte att fungera. Därför har jag istället tagit reda på hur man gör med amixer.

När det är klart, spara man filen och stänger den. Nu behöver man kompilera om Xmonad för att få ändringarna att träda i kraft. Det gör man med följande kommando.

xmonad --recompile

Får du inga felmeddelanden, så är ändringen klar. Jag fick lov att logga ut och sedan logga in igen för att få det att fungera.

Nu har jag ett fungerade ljud på min dator när jag kör Xmonad.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 24 oktober 2012 i Dator, Fönsterhanterare, Gör så här, xmonad

 

Etiketter: , , , , , , , ,

Kommentera

 
