RSS

Stänga av styrplattan med synclient

13 Okt

Jag har vid ett par tillfällen tidigare skrivit om metoder för att stänga av styrplattan, men det verkar inte funkat så bra nu när jag använder fönsterhanteraren Xmonad. Google gav mig tipset om synclient.

Problemet är att jag kommer åt styrplattan lite då och då när jag ska göra saker. Jag har stängt av den så att det inte gör att klicka eller rulla med den. Men pekaren rör sig när jag för fingret över den, så plötsligt sätter den fokus på ett annat fönster, med ibland mycket irriterande resultat.

För att stänga av styrplattan helt, skriver man följande i en terminal.

synclient TouchpadOff=1

Det här funkade för mig. Nu gled inte pekaren runt så fort jag kom åt styrplattan längre. Jag kan med hjälp av den röda knappen och de tre andra knapparna röra på pekaren och klicka. Men styrplattan är stum.

För att sätta på den igen, anger man värdet till ”0”.

synclient TouchpadOff=0

För att se alla inställningar som man kan göra med synclient, ger man följande kommando.

synclient -l

Jag hittade det här på Disabling the Laptop TouchPad in Ubuntu Linux.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 13 oktober 2012 i Gör så här, Terminalen

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
