RSS

Shoppinglinsen olaglig i EU

10 Okt

Jag har skrivit tidigare om Ubuntus nya shoppinglins, eller Amazonlins som den nog borde heta. Och jag tycker inte om den. Nu läser jag att den också kan vara olaglig i EU.

Det har stört mig hela tiden att jag ska behöva söka efter program och filer, inte bara leta upp dem i en meny. Men i länken ovan kan jag läsa att alla mina sökningar i vilken lins som helst går via Ubuntus servrar. Det är dåliga nyheter.

Alltså inte nog med att Amazon får reda på vem jag är, Canonical och Ubuntu kan också hålla koll på vad jag gör på min egen dator. Det kan alltså handla om program jag letar efter eller filnamn jag söker på.

Den här historien har alltså en potential att bli en större smäll än när man bytte gränssnitt till Unity. Nu kan det bli fler personer som vänder Ubuntu ryggen,plus att EU kan komma och slå något hårt i huvudet på Shuttleworth & Co. Hur kunde det gå så här snett?

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 10 oktober 2012 i Dator

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

 
