RSS

Förtroende, tillit och relationer

10 Okt

I en artikel i Specialpedagogik intervjuas Susanne Hansson, som skrivit en avhandling om hur 14-åringar ser på relationer i skolan. Min tanke är: gäller inte det här på dagis också?

Vad kännetecknar en god relation mellan elev och lärare?

– Det är också tillit och förtroende. Respekt finns inte automatiskt mellan elever och lärare, menar eleverna. Respekt etableras i början av relationen. Viktigt är att lärarna lyssnar på eleverna och visar att de förstår. Eleven vill bli sedd som den han eller hon är. I en god relation kan en lärare ge en tillsägelse till en elev men i ett senare skede sitta och prata med eleven och visa omtanke. Man kan både vara sträng och snäll.

Det är det jag också beskriver i respektfull undervisning. Man ska kunna erbjuda lektioner med struktur och ordning. Eleverna vill också att syftet med lektionen ska vara tydligt.

Vad kännetecknar en dålig relation mellan elev och lärare?

– Man kan säga att det är motsatsen till tillit och att bli sedd. Det handlar om lärare som stänger till, som inte lyssnar och som inte diskuterar. De visar att här är det jag som bestämmer och vad du tycker är inte relevant.

Jag kan nog säga att för 1-2 åringar stämmer det här bra. Tillit och respekt är nyckelord. För även dessa små behöver man säga till och då behöver man ha kredit på barnens tillits- och respektkonto.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 10 oktober 2012 i anknytning, Jobbet, omsorg

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: