RSS

Gitarrens delar

08 Okt

För ett tid sedan kom en förälder till mig och undrade om jag lärde barnen vad de olika delarna av gitarren heter. Nja, det har jag väl inte gjort, svarade jag.

Det visade sig att just det här barnet, som är väldigt intresserat av mitt gitarrspel och själv har en gitarr hemma, börjat tala om stämskruvar och stallet. Föräldern var med all rätt förvånad. Och det blev jag också.

Det är däremot fram för allt ett annat barn som under en tid har frågat ”vad är det?” och pekat på gitarren under samlingen. Och jag har svarat.

Kanske är jag inte någon bra och modern pedagog som svarar på barnens frågor. Jag kanske skulle ha ställt en motfråga istället: vad tror du att den grejen skulle kunna kallas? Men jag föredrar att vara ärlig och ge frågande barn svar, om jag kan. Och den här gången handlade det om delarna på en gitarr och jag kunde svara.

Vi måste lära barnen att det lönar sig att fråga. Som man säger på TV-programmet Hjärnkontoret: Frågar man inget får man ingenting veta.

En intressant detalj är följande. Det var inte det frågvisa barnet som hade pratat om det här hemma, utan ett barn som suttit tyst och lyssnat. Barn kan alltså lära sig saker bara genom att se och lyssna på vad andra gör, genom att avläsa och förstå samspelet mellan andra.

Som Veli Tuomelia skulle ha sagt, så handlar det om input och output, att höra och att använda språket. Att få ord på saker och företeelser och få använda dessa ord aktivt. Det är ett språkutvecklande arbetssätt.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 08 oktober 2012 i Jobbet, pedagogik, Språk

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
