RSS

Var fjärde kommun satsar på surfplattor

03 Okt

Minst var fjärde kommun satsar på surfplattor i förskolan. Det skriver SVT idag och citerar flera anhängare av den nya trenden.

Jag har under en tid funderat lite på nyttan av paddor i barnomsorgen. Många vill ju legitimera inköpen med ännu inte påvisade pedagogiska effekter.

Visst, om barnen använder paddor så lär de sig alltid någonting. Jag menar, använder du en padda så lär du dig dels att använda själva paddan, men också en del på det du gör i den. Så på flera plan kan vi se lärande och då också legitimera användningen.

Men av alla käcka citat är det faktiskt bara ett som känns vettigt. Det antyder också det som just nu är min ståndpunkt i den här frågan.

-Jag ser det som ett sätt att rusta sig för det samhälle de så småningom kommer att komma ut i. Här får de en chans att pröva på modern teknik i lugn miljö, säger Tobias Gyllensvärd, utvecklingsledare på förskolan Skogsstigen i Nacka.

Tobias slår nog huvudet på spiken där. Vi inom barnomsorgen kan inte ställa oss vid sidan av samhället i övrigt och bara syssla med gammal teknik som hävstången och hjulet. Datorer, paddor, digitalkameror etc är en viktig del av samhället här och nu.

Så strunt i tjusiga pedagogiska tankar och använd den teknik som finns i samhället. Och den här tekniken är ny, så det kommer att vara lärorikt för både barn och vuxna. Dessutom blir det lätt att få till det med det där om teknik i läroplanen.

Chefen, jag vill också ha en! Vad jag ska använda den till? Att lära mig och barnen något. 😉

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 03 oktober 2012 i Dator, IKT, Jobbet, teknik

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
