RSS

En fri font för dyslektiker

30 Sep

Dyslektiker har svårt att läsa och skriva. Vad det beror på är väl inte helt klart. Men jag undrar om det verkligen handlar om hur bokstäverna ser ut? Varför skulle man annars bry sig om att skapa en font för dyslektiker?

Jag hittade det på Slashdot. Där finns en länk till Daily Tech som tar upp den.

Den är skapad av Abelardo Gonzalez som jobbar med mobilappar. Han ville ha en font som underlättar för dyslektiker att läsa på hans appar. Fonten som blev resultatet heter OpenDyslexic och man laddar ner den från dyslexicfonts.com. Där finns t ex en länk till dafont.com.

Skulle någon dyslektiker kunna tala om för mig hur fonten fungerar?

 
5 kommentarer

Publicerat av på 30 september 2012 i Dator

 

Etiketter: , ,

5 svar till “En fri font för dyslektiker

  1. Janne

    30 september 2012 at 18:24

    Jag har passat vidare frågan till min dyslektiska kollega. Om/när hon svarar mig, delar jag med mig av svaret.

     
    • Maths

      30 september 2012 at 18:39

      Tack för hjälpen! 🙂

       
  2. Morrica

    30 september 2012 at 19:42

    Jag har testat den ett tag i klassrumssammanhang. Mycket uppskattad, och många dyslektiker upplever att den fungerar precis som det är sagt att den ska

     
    • Maths

      30 september 2012 at 21:33

      Det tycker jag är helt fantastisk! Tänk att en font kan göra skillnad. Då har det alltså, åtminstone för vissa, en effekt hur texten är utformad.

      Eftersom den är fri och gratis kan ju vem som helst ladda ner den till sin dator. Och då borde det fungera att ställa in t ex webbläsaren så att den inte visar en standardfont eller den font som webbsidan anger, utan istället OpenDyslexic.

      I Firefox gör jag det genom att gå till Redigera – Inställningar. Där går jag till fliken Innehåll och under Standardteckensnitt väljer jag OpenDyslexic.

       
      • Morrica

        30 september 2012 at 22:32

        Oh ja, font gör stor skillnad. Rent generellt, även för normalläsaren alltså , har vi ju exemplet med serifer som binder ihop och gör en text på papper mer lättläst, medan de luddar till och gör en text på skärm mer svårtydd, på samma sätt som teckenstorlek och olika färger på såväl text som bakgrund ökar och minskar tydligheten för olika människor med olika ögon.

        En av de stora fördelarna med just elektronisk text är ju precis den du nämner här – möjligheten att själv ställa in font etc helt individuellt så att var och en får den optimala inställning, både utifrån behov och smak.

         

Kommentera

 
