RSS

Ta bort shoppinglinsen i Ubuntu 12.10

28 Sep

Medan jag ligger här hemma i soffan och är dunderförkyld, roar jag mig med att installera den senaste utvecklingsversionen av den kommande Ubuntu. Något jag då tittar närmare på är den där shoppinglinsen som jag skrivit om tidigare. Och se: där är den!

Jag öppnar Dash och prövar med att söka på ‘terminal’ för att kunna starta ett terminalfönster. Det här är vad jag får upp.

Den övre raden är resultat av min sökning. Den undre är oombedd reklam från Amazon.

Mark Shuttleworth får säga vad han vill, men det här är reklam. Det är som vilken reklam som helst som dimper ned i min brevlåda, t ex från elektronikfirmor (ingen nämnd och ingen glömd). I det här fallet är det dock produkter från Amazon som blir exponerade. Sånt vill jag inte ha när jag försöker öppna program. Det är illa nog att jag behöver göra en sökning för att öppna program som inte finns i programstartaren.

Men det finns ett sätt att bli av med plågan. Och vi kör ju inte Microsoft Windows utan ett operativsystem som bygger på fri och öppen källkod. Så då meckar vi lite på egen hand.

  1. Börja alltså med att öppna Dash och söka på terminal. Det borde då öppnas ett fönster med svart bakgrund och en rad med vit text.
  2. Där skriver man sedan följande och trycker Retur.

    sudo apt-get remove unity-lens-shopping
    
  3. Uppge ditt lösenord för att få rättighet att ta bort något på datorn.
  4. Sedan blir du tyvärr tvungen att starta om datorn. Åtminstone behövde jag det för att slippa reklamen från Amazon. Men efter omstarten var den borta.

På liknande sätt kan man göra med alla linser man inte önskar. De mest enerverande är de som söker online, när jag vill ha något på min dator. Jag önskar inte unity-scope-musicstores, så jag tar bort den också. Men det är jag.

En intressant sak är att ikonerna för shopping och musicstores inte försvinner från listan över installerade program. Man kan undra om det finns en uträkning?

Däremot är det väl lämpligt, men tanke på hur Unity är beskaffat, att behålla de linser som söker på den egna datorn. Annars kan man väl inte öppna någonting eller hitta någonting utan att ständigt ha ett terminalfönster öppet. På så sätt är det ju en trevlig funktion.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 28 september 2012 i Dator, Gör så här

 

Etiketter: , , ,

2 svar till “Ta bort shoppinglinsen i Ubuntu 12.10

  1. Hampus

    19 november 2012 at 21:26

    tack!!

    jag avinstallerade också amazon och en del annat tjafs i software center och sen såg jag inga ikoner heller 🙂

     
    • Maths

      19 november 2012 at 21:59

      Faktum är att det även finns andra linser/scoop som ringer hem, som söker på nätet och där vad vi söker skickas till Ubuntu. Så det gäller att kolla efter så man tar bort alla linser som inte enbart söker på din dator.

       

Kommentera

 
