RSS

Inspirerande miljö, men för vem?

25 Sep

Ett område som vi på min enhet ska jobba med är miljön, den fysiska miljön, ute och inne. Miljön ska vara inspirerande. Men på vilka grunder avgör vi vad som är inspirerande?

Frågan är: vilket barnperspektiv har vi? Eller mer exakt: har vi något barnperspektiv? Hur bedömer vi det? Förstår vi när vi har ett barnperspektiv, ett barnfokus? Det är inte helt enkelt, skulle jag säga, och jag ser dagligen många som går i sina egna funderingar.

För vad är det vi vuxna ser? Vad hinner vi se? Eller är det så att vi har lite väl lätt att klistra på stereotyper och göra planer utifrån befintliga mallar, utan att se barnen? Gör vi som vuxna alltid har gjort eller har vi lyckats lösgöra oss och kan möta barnet?

Men hur får vi vuxna att närma sig barn? Att få vuxna att kliva ner och bli delaktiga i barns liv, så att de på ett bättre sätt kan se vad barn finner inspirerande? Att inte vuxna gömmer sig bakom ”aktiviteter” eller ”lektioner”, utan att de vågar umgås med barnen, vara ett levande sällskap.

Som jag berättade för mina arbetskamrater, så har jag alltid kunnat få med mig arbetskamrater när det gäller städning, ommöblering och andra aktiviteter där vi inte är med barnen. Men också hur svårt det är att få folk att sitta och vara med barnen när de leker, att ha ett lekpedagogiskt perspektiv. Där man närmar sig barnen både som vuxen, men också som medmänniska, som ett levande sällskap. Många nästan somnar i den positionen. Den vuxna tycker inte att det är inspirerande.

Visst vill barnen ha något att göra, något som är roligt och utmanande. Men är inte den mänskliga miljön minst lika inspirerande? Och i den mänskliga miljön ingår, faktisk, också vi vuxna, som inspiratörer och modeller.

Nej, jag ser fram mot den dagen då det blir lika självklart att tala om den mänskliga, den känslomässig och den intellektuella miljön som vi idag pratar om den fysiska. När de vuxna inte längre är så distanserade och tråkiga, då kanske vi kan få en riktigt inspirerande miljö för barnen.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 25 september 2012 i Jobbet

 

Etiketter: , , , , , , ,

Kommentera

 
