RSS

Teknikgrytan

16 Sep

Efter matematiken kunde det vara intressant att titta lite på teknik och hur man kan jobba med det. Jag hittade då boken Teknikgrytan av Hans Persson. Enligt baksidestexten ska den vara tänkt för arbete i förskola, förskoleklass och särskola. Men funkar den för barn under 3 år?

Det här är en receptbok med en del teoretiska utvecklingar. Du får en lista på vad du behöver och tillvägagångssätt. Och som sagt en del teori får du på köpet. Från bokens hemsida är det också möjligt att köpa material till de experiment som beskrivs om man inte kan plocka ihop det själv.

Det första kapitlet med recept handlar om enkla maskiner. Man kan här behöva förstå skillnaden mellan en maskin och ett verktyg. Här finns de tekniker som alltid har funnits med i litteraturen om teknik inom barnomsorgen.

En konstruktionsdetalj som brukar få vara med i det här sammanhanget är också valvet. Det är inte en maskin, även om den använder kilens princip. Men det hittar man i ett senare kapitel.

Något som Hans Persson inte tar upp, men som också är en gammal teknik, är knopar. Men å andra sidan tar han på ett litet utrymme upp så många olika saker.

Sedan följer ett kapitel där vi får recept på hur man tar upp hemteknik. Det här är inte vad man brukar hitta i den här typen av litteratur: vardagens teknik.

  • Keramik
  • Väva
  • Tvätta
  • Förvara och tillaga mat
  • Förpackningar
  • Färgpigment och färg
  • Klister och lim
  • Tidtagning med solur och timglas

Så kommer ett kapitel om att bygga och konstruera. Här hittar man experiment om t ex följande saker.

  • Sammanfoga: t ex med tejp, snöre, tråd, spikar och skruvar.
  • Olika sätt att öppna förpackningar.
  • Bygga på höjden: tyngdpunkt, stabilitet, hållfasthet.
  • Olika sätt att bygga broar.
  • Bygga banor.
  • Att få saker att flyga.
  • Att få saker att flyta.

Det här, tycker jag, ger en tankeställare om hur brett ”ämnet” teknik kan vara. Och då har han ändå inte tagit med mobiler, datorer eller paddor.

Det jag tänker är om det finns någonting av det här som barnen skulle kunna använda i sin lek eller göra lekar av? Jag tänker: är kunskapen om tekniken något de har användning för? Det är ändå väldigt praktiska saker. Och kan inte barnen har användning för det, så blir det mest en kul grej, en upplevelse.

Med större barn kan man resonera om hur saker fungerar. Vad det är som gör att det fungerar och då förklara vissa principer. Det går också att göra experiment där barnen är med. Men hur gör man med barn under 3 år? Inte helt lätt. Å andra sidan kanske en upplevelse och lite meckande utan några djupare förklaringar räcker?

Hur som helst så känns väl steget till teknik inte så stort längre, för det kan vara så mycket i vår vardag. Det är bara att tänka på enkla maskiner, redskap och tekniker för att föra olika saker, så kan man snart komma på något.

En annan bok av Hans Persson är Russinhissen, där han har recept för experiment inom fysik och kemi.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 16 september 2012 i Böcker, Jobbet, teknik

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: