RSS

Värdet av vila

15 Sep

Har vilan något värde? Den ses i alla händelser inte som pedagogisk. För vad lär sig barnen när de sover? Det finns också ett tryck från många föräldrar att deras barn inte ska sova, för de har så svårt att somna på kvällen om de sover en stund på dagen, resonerar man.

Att sömn fyller en viktigt funktion för vår utveckling och våra möjligheter att lära oss (den lär t o m påverka vår förmåga att komma in i puberteten, enligt en ny studie), lär väl vara ganska accepterat idag. Tyvärr så visar det sig att de flesta i Sverige — och då även barn — får alldeles för lite sömn idag.

Nu läser jag om en Rebecca Spencer University of Massachusetts Amherst som fått pengar för att forska om värdet av vila i preschool. Vi pratar alltså om barn 3 – 5 år.

Spencer says with pressure mounting in some school districts to eliminate naps, “we feel it’s important to study this and know their value more precisely. There’s a sense among some educators that kids have to ‘get over’ napping in preparation for kindergarten, but it could be misguided. There’s some evidence in young adults and in older children that naps are beneficial. So I suspect there is a benefit for younger children too. We need to know whether keeping naps in the school day is important.”

Det är alltså det pedagogiska värdet man vill åt. Är alltså vilan pedagogisk? Om den har andra positiva effekter, så kommer inte det att framgå av studien, som ska ta ca 5 år.

Själv började jag för över 10 år sedan på en utvidgad syskongrupp, alltså barn 1 – 5 år. Där var man väldigt stolta över att man fått in en anpassad lässtund för barnen som ”slutat” sova på vilan. Barnen delades in i två grupper: en med 2- och 3-åringar och en grupp med 4- och 5-åringar.

Lässtundens längd berodde på hur länge barnen visade intresse, så länge de självmant satt stilla på rumpan. Är det någon som kan gissa vilken grupp som hade längst ”vila”? Jo, de äldsta barnen.

De små kunde fokusera i max 10 minuter, sedan tyckte fröken det var jobbigt att hålla deras fokus. De äldre barnen klarade 20 minuter. När de små inte ville längre fick de gå in i avdelnings kök, där en av oss höll på att städa upp efter lunchen. Sedan var det lek.

Det låter väl som en bra lösning? Men effekten var att många av barnen var rena vrak efter klocka 15.00!

När jag hade sett det här — det tog några veckor — då återinförde jag en ligga-på-madrassen-vila. Det var inte helt populärt hos arbetskamraterna, men jag löste det med att det var jag som höll i den. Jag läste något och sedan satte jag på ett sagoband. Och se: nu var det flera 3-åringar och ibland även en 5-åring som somnade till en stund.

Efter några veckor hade vi ett vanligt snack om hur det varit idag med en förälder. Det visade sig att föräldrarna nu tyckte att det var så mycket lättare att hämta sitt barn. Det brukade vara runt 17.00. Jag berättade då att vi nu hade vila igen och att barnet brukade sova till en lite stund. Förälderns kommentar var att hen hade trott att barnet hade blivit mer moget! Barnet upplevdes som mognare därför att det var utvilat och inte behövde kämpa med sin trötthet.

Man kan då fundera på hur det barnet tidigare hade fungerat utan en vila. Var hen i stånd att ta till sig något och lära sig något, att ta in sin omvärld och förstå sina egna reaktioner? Kunde barnet samspela på ett vettigt sätt med sina kamrater? Eller var hen bara avtrubbad och ”trotsig” för att hen var så förbaskat trött?

Jag kan säga att det här även gäller mig. Mitt i medelåldern behöver även jag en liten siesta för att orka med eftermiddagen och inte vara som ett vrak när jag kommer hem. Den hjälper mig också att hålla mig hyfsat skärpt efter klocka 15 på jobbet.

Även om jag känner mig övertygad om vilans välsignelse, så dröjer det 5 år innan Rebecca Spencer har forskat klart och vi kan få reda på vad hon kom fram till. Jag är glad att man ännu inte har börjat ifrågasätta vilan på småbarnsavdelningen.

Och kanske är det så att man inte med nödvändighet måste se något uttalat pedagogiskt eller nyttigt med vilan. Människor behöver vila för att fungera på alla plan och för att kroppen ska fungera. Därför ska man nog vara lite skeptisk till idéer som handlar om att skruva upp tempot och dra ner på avslappning och återhämtning.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 15 september 2012 i Jobbet, Vila

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
