RSS

Du kan ha virus redan när du köper datorn

14 Sep

Att datorer med operativsystemet Windows lätt drar till sig virus, det vet nog alla vid det här laget. Många är det som kan vittna om hur illa det faktiskt är. Men nu har gränsen för hur man kan få virus flyttats rejält — och inte i en positiv riktning.

Jag läser på SvD om ny datorer som är infekterade av virus. Det låter som ett aprilskämt trots att vi är i september. Du kan alltså inte längre köpa en dator och vara säker på att den är virusfri! Om det inte är en skandal, så vet inte jag vad som skulle vara det.

– Du får sällan en helt tom dator utan nästan alla tillverkare utrustar datorn med program, till exempel antivirus- och bildprogram innan de säljs. Om någon då lagt till ett virus så får du det.

Att datortillverkarna installerar en stor mängd bloatware är känt och känns inte helt rätt. Och att dessa bloatware även kan innehålla virus gör inte det hela bättre. I en artikel i PC för Alla från 2009 skrev Martin Appel följande.

Men grundproblemet är att programmen installeras med automatik. Hade jag som användare själv fått välja att installera exempelvis Norton Internet Security hade jag inte haft några invändningar. Men ett program som läggs på datorn mot användarens vilja och som dessutom kräver användaren på pengar – det är skrämmande likt ett datorvirus.

Idag säger samme Appel att han inte tror att det finns virus på datorer som säljs i Sverige. Det är väl lite väl naivt, Martin?

Så vad ska någon som vill köpa en dator göra? Det är frågan. Bygger man datorn själv och kan man installera vad man vill på den — även Windows. Då har man en rimlig koll på vad som finns på datorn och man slipper alla dessa bloatware. Men det är nog inte en väg som en inte så teknikkunnig person skulle välja.

Ett annat alternativ är att köpa sin dator och sedan installera Ubuntu eller något annat Linuxbaserat operativsystem. På Linux finns ännu inga virus. Tyvärr kommer nu Microsoft att stänga den möjligheten när Windows 8 kommer. Datorn kommer med andra ord att vara oanvändbar den dag man vill strunta i Windows, för det kommer inte att kunna installeras något annat.

Problemet kommer snart att gälla även mig. Den dator som min dotter använder är från 2005. Den har Windows XP och Ubuntu 10.10. Den fungerar men skulle behöva uppdateras. Då lär jag nog få köpa en bygga-själv-dator från t ex Dustin Home.

Det enda jag behöver göra innan är att kolla så att hårdvaran funkar med Ubuntu. Fram för allt gäller det grafikkort och trådlösa nätverkskort. Vill dottern har Windows för att köra något program som inte finns i Linux eller som inte går att köra med Wine, då kan jag till och med göra det. Vinsten är att jag slipper bloatware och OEM-installerade virus.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 14 september 2012 i Dator, Säkerhet

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

 
