RSS

Kurs i pedagogisk dokumentation

12 Sep

Genom ett policybeslut så ska alla i stadsdelen gå på kurs i pedagogisk dokumentation. Nu har även jag börjat. Och det är med väldigt blandade känslor jag går dit.

Det är inte utan att jag efteråt känner det som om jag varit på en religiös sammankomst. En av deltagarna uttryckte det som att hen hade arbetskamrater som kommit från kursen tidigare och var upptända som om de varit på ett väckelsemöte.

Så länge som vi accepterar vår herre Malaguzzis ord, så råder toleransen. Vi är olika och vi får vara olika. Det är godhjärtat och toleransen är stor.

Men så fort det gamla dagis kommer på tal, då är det nattsvart. I en svart-vit uppställning så framställs det gamla — det som fanns innan barnomsorgen skulle börja kallas förskola — med bara pejurativa, nedsättande ord. Där finns inget positivt att säga.

I det andra fältet kommer så begreppet förskola. Här finns det bara positivt att säga. Här finns inget kritiskt. Rimligen för att mycket av det som man tror att förskola står för, är något som lobbyister från de Reggio Emilia Inspirerade har lyckats plantera.

När jag inflikar att under dagistiden klarade sig svenska elever bättre i skolan, då blir det en kort stunds osäkerhet. Och när jag påpekar den nattsvarta beskrivningen av dagis, får jag svaret att det är för att vi ska se skillnaden.

Känns det seriöst? När alla nyanser plötsligt försvinner, då blir jag rädd. Då försvinner nämligen diskussionen och argumentationen. Den här typen av argumentationsteknik brukar kallas för FUD. Man skrämmer och sprider osäkerhet och tvivel.

Likaså får vi veta, att det är ingen som vet vad pedagogisk dokumentation är. Det kan betyda olika saker för olika människor. Verkligheten ser olika ut för oss alla. Men senare får vi höra väldigt starka åsikter i frågan. Då är det inte längre fråga om variation.

Jag hoppas att jag under kursen får reda på begränsningar och styrkor i den här typen av dokumentation, så att jag kan bedöma om den är användbar för mig. Det står inte uttryckligen i den reviderade läroplanen att jag ska använda pedagogisk dokumentation. Men det står att jag ska dokumentera min verksamhet och barnens utveckling.

Så är det kopplingen till De Inspirerade. Kan jag använda den här metoden utan att omfatta deras idéer om barn och kunskap? Blir jag med den här kursen tvångsansluten till den rörelsen?

Nu är jag inte helt negativ. Vi fick frågan vad pedagogisk dokumentation är för oss just nu. Jag tycker mig se att man kan dela in den pedagogiska dokumentationen i två delar. Dels kan jag se det som en slags kvasi-forskning om barn, deras tänkande och handlande. Man är på väg mot forskning men saknar vissa bitar och handledning. Dels har vi den sidan där vi riktar oss till barnen, då vi skulle kunna säga att vi skapar ett slags undervisningsmaterial. Vi tar fasta på det som hänt, ger tillbaka det till barnen och ser om vi kan ta det vidare.

Hur som helst ska kursen pågå fram till april nästa år. Den kommer att innehålla övningar och diskussioner. Det kan bli intressant att förstå sig på det här fenomenet. För det är ett samtidsfenomen.

 
10 kommentarer

Publicerat av på 12 september 2012 i Jobbet, REi

 

Etiketter: , , ,

10 svar till “Kurs i pedagogisk dokumentation

  1. Janne

    12 september 2012 at 20:24

    Ha ha! Visst ligger det i tiden.

    Jag gick ju – som bekant – en Reggio Emilia-kurs häromåret. I allt väsentligt en kurs i (pedagogisk) dokumentation. I år har kommunen tagit nästa steg och utsett en ”process-stödjare” i varje arbetslag. Dessa process-stödjare kommer under läsåret att träffas under seminarieliknande former för att med avstamp i litteratur och verksamhet diskutera just pedagogisk dokumentation. Av presentationen vi fick på höstens kick-off att döma är det en light-version av reggio-kursen (eller om det är mer rättvist att kalla det en uppdatering?).

    För övrigt uppskattar jag din skepsis och kan skriva under på din beskrivning av kursen – med liknelser och allt. Pedagogisk dokumentation handlar väldigt mycket om ideologi.

    Måhända är det ett resultat av att budskapet förändrats på sin resa från Reggio Emilia till Sverige, men det är lik förbaskat problematiskt och oroväckande.

     
    • Maths

      12 september 2012 at 20:45

      Jo, men som jag har för mig att du skrev någon gång, så är dom ju bara inspirerade. Dessutom är ju allt subjektivt, om man t ex läser ”Varför pedagogisk dokumentation?”. Så vad ska man egentligen ha synpunkter på? Det är en rörelse, men innehållet är flytande. Man behöver då kritiskt granska varje Inspirerad för sig.

      Det som också gör mig beklämd är att även Skolverket hissar det här. Antagligen därför att det inte finns så många alternativ. Men jag är glad över att Björklund har tagit bort både det kompetenta barnet och pedagogisk dokumentation från läroplanen.

       
      • Janne

        12 september 2012 at 21:17

        Precis. Det handlar alltså inte om en klart definierad metod, även om det ofta ger intryck av att vara det,

        Den stora frågan torde väl ändå vara vilken förändring man förväntar sig se i förskolan när ”pedagogisk dokumentation”-ideologin slagit igenom helt?

         
        • Maths

          12 september 2012 at 21:22

          Kanske skulle man våga sig på att försöka dra ut konsekvenserna av själva tänket och sedan fundera på hur det skulle se ut på en avdelning eller en stuga. Om alla gjorde det som sägs på kurserna, hur skulle verksamheten tänkas se ut?

          Vad REi-folket vill se är väl lite svårt att säga, för det är en subjektiv uppfattning.😉

           
          • Janne

            12 september 2012 at 21:40

            Jag tror inte de vet, faktiskt. Det talas mycket om de olika förutsättningarna i Sverige och Italien och att det vi skapar kommer att bli en slags ”svensk reggio”.

            Men, som sagt, vad det i sin tur innebär är en helt öppen historia…

             
  2. savsjoforskolor

    12 september 2012 at 21:09

    Spridningen av pedagogiska teorier har faktiskt slående likheter med religiös mission rörelser. Skrifterna och de grundläggande teorierna är ofta för svåra och komplicerade och ersätts i vardagen med missionerande föreläsare och konsulter som predikar något som har likheter med det som ursprunligen var tanken… men karismatiskt är det så det förslår.

     
    • Maths

      12 september 2012 at 21:18

      För mig blev det lite av en ögonöppnare att läsa ”Lyssnandets pedagogik” för där står det hur det går till när läran sprids. Det står i inledningskapitlet. Jag vet inte om författarinnan är medveten om vad hon faktiskt skriver, men för mig blev det väldigt tydligt.

       
      • Janne

        12 september 2012 at 21:42

        Citat! Citat! (jag har boken på jobbet och mitt korttidsminne är för kort´.)

         
        • Maths

          12 september 2012 at 21:44

          Det är ett lite större avsnitt. Jag har tänkt skriva om det, men inte ikväll. Behöver nog min skönhetssömn nu.😉

           

Kommentera

 
