RSS

Blyghet är ingen fördel

12 Sep

Ett problem är något som gör sig påmint. Ta till exempel utagerande barn, de blir lätt ett problem för de stör. Men har de svårt att lära sig? Inte nödvändigtvis. Några som inte går sig hörda, som faktiskt knappt syns, är de barn som är blyga och där kan det enligt ny forskning bli problem i skolan.

”Everybody wants their children to be ready for kindergarten, to know their ABCs and to be able to count, but they sometimes don’t understand that having social-emotional readiness is equally important,” says Rebecca J. Bulotsky-Shearer (…)

Behavioral problems in the classroom arise when there is a gap between the child’s developmental skills and the expectations of the school environment, according to the study. The findings suggest that children who are shy in the classroom have trouble engaging and learning.

”Preschool children who are very introverted tend to ‘disappear within the classroom,'” says Elizabeth R. Bell, doctoral candidate in developmental psychology, at UM and co-author of the study. ”It appears that while these children are not causing problems in the school, they are also not engaging in classroom activities and interactions, where almost all learning occurs during this age.”

The results also raise the possibility that children who are loud and disruptive may be more likely to get the teacher’s attention and benefit from specific educational strategies. ”There are many classroom-based interventions for children that are disruptive and acting out in the classroom,” says Bulotsky-Shearer. ”I think the children who show an extreme amount of shyness and are withdrawn are most at risk of getting missed.”

Frågan är bara: hur lockar man fram skygga barn från hörnen på avdelningen? Hur får man dem skolmogna?

Jag har själv haft 1-åringar som krupit runt väggarna på avdelningen och sett rädda ut. Men efter ett års lockande och busande brukar de släppa väggen, kunna ta för sig och busa tillbaka. Kanske handlar det om vi vuxna lyckas förhålla oss på ett sånt sätt att barnen kan känna sig trygga, att de kan lita på oss.

Mycket av mitt jobb på småbarnsavdelningen känner jag är just den typen av trygghetsskapande, att få barnen trygga och busiga. När de har den relationen till mig brukar de också vara rustade att lära sig saker av mig.

Det gäller att ha många strängar på sin lyra, så man kan stötta både blyga och utagerande barn.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 12 september 2012 i anknytning, Jobbet, omsorg

 

Etiketter: ,

2 svar till “Blyghet är ingen fördel

  1. savsjoforskolor

    12 september 2012 at 20:02

    Just hanterandet av blyghet är intressant och beklagligt, i alla fall när jag ser till mina erfarenheter från grundskolan. Jag upplever att det finns en väldigt tydlig norm om hur barn ska förhålla sig till andra (kamrater och vuxna) och en mer tillbakadraget ineivid hanterar många (lärare enligt min erfarenhet) genom att påtala det felaktiga med kommentarer såsom att det måste våga prata eller ta för sig mer, alltså genom att implicit säga hur fel barnet beter sig.
    Precis som du skriver – tryggheten och accepterandet av barnet (oavsett personlighet) är det viktigaste.

     
    • Maths

      12 september 2012 at 20:21

      Ja, är man blyg är det tyvärr inte bara att ta sig i kragen. Man behöver omgivningens stöd, inte moraliserande. Det gäller, som sagt, att bygga tillit (trygghet) och självkänsla (acceptans). I min värld är det vad den mänskliga omsorgen innebär.

       

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: