RSS

Interdisciplinärt lärande

10 Sep

Interdisciplinärt lärande. Sug på det begreppet en stund. Interdisciplinärt. Lärande. Det lär vara det senaste från universitetet, så om ett tag kanske chefer och pedagogiska ledare kommer att börja använda det. Men tyvärr så är det så nytt att ingen egentligen vet vad det betyder. Det är bara ett nytt begrepp och vad det ringar in är ännu lite oklart.

Jag kan tycka att det är väldigt intressant att man har uppfunnit ett nytt ord utan att ha någon klar uppfattning om vad det ska betyda. Det är lite som när Pippi Långstrump hittar på ordet spunk. Hon tillbringar sedan en hel dag med att försöka får reda på vad en spunk är. Till slut är det väl en för henne okänd skalbagge som får bli spunken.

Jag kan tänka att det här är ett utslag av att vi nu ska tänka att vi är skola, en skolform. Vi ska alltså har skolan och dess arbetssätt och innehåll som förebild. Och då blir det ämnen. Vi kan då få böcker som Russinhissen, som utgår från fysiken och kemin på högstadiet, inte från hur småbarn lär.

Man märker också att universitetet drar alla utbildningar över en kam. Skillnader ska suddas ut.

Ändå är det här inget nytt. Kanske finns det några äldre förskollärare som minns det pedagogiska programmet. Det var fortfarande aktuellt när jag läste i slutet av 1990-talet. Läroplanen kom inte förrän under mitt sista år på utbildningen.

I pedagogiska programmet står det att barn lär hela tiden och överallt. Därför hade man andra sätt att se på lärande hos småbarnen. Från skolans synvinkel skulle man kunna kalla det för interdisciplinärt. På den tiden tänkte man inte skola, utan man tog ett bredare perspektiv.

Nu har man tydligen hittat tillbaka. Frågan är bra hur man då ska se på undervisningen för småbarn? Hur ska man tolka detta interdisciplinära tänk? För vi kan ge oss på att de inte kommer att ta oss tillbaka till det pedagogiska programmet. Nej, även på universitetet vill man möblera om lite då och då.

Det finns andra exempel. Ta till exempel kollektivt lärande. Vad är det? Jag sökt efter det på nätet och alla träffa handlade om att lära av varandra i en organisation. Lära av varandra, det låter så vardagligt på något sätt. Kollektivt lärande däremot låter akademiskt. Ändå är de båda uttrycken samma begrepp för samma trivialitet: att människor lär av varandra.

Eller fundera lite på ett begrepp som undervisningslek. Vad är det? Också något som kommer från universitetet.

Tre krystade begrepp. Tänk vad de kan hitta på, de där professorerna, som Pippi sa.

Annonser
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 10 september 2012 i Jobbet, pedagogik

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: