RSS

Vad händer med min blogg när jag är bort?

08 Sep

Snart är ett nytt liv på väg. Min son väntar när som helst barn. Han och flickvänen är på BB nu. Det väcker många tankar. På SVT läser jag nu om frågan kring vad händer på nätet när vi dör. Det ger också en tankeställare. Livet och döden.

Livet går ju vidare, men när jag dör eller inte kan blogga längre, så upphör inte min blogga att existera. Den är gratis och alltså inte beroende av att jag betalar för dess existens. Bloggens existens handlar snarast om WordPress.com kan fortsätta att existera.

I artikeln på SVT framhålls det att man även bör tänka på sina ”tillgångar” på nätet när man skriver sitt testamente.

Om man inte har skrivit ner hur man vill att ens ägodelar och sociala liv ska förvaltas kan det vara bra att komma ihåg att allt ens upphovsrättsskyddade material, som bilder på sociala nätverk, tillfaller dödsboet när man dör om de inte är lagrade på sajter som tar över upphovsrätten.

-Om jag vill styra över vad som händer är det extremt viktigt att jag skriver ett juridiskt bindande testamente, som förklarar hur jag vill göra, säger Emanuel Karlsten.

Ja, det finns mycket att fundera på. Efter min bortgång tillhör innehållet på den här bloggen de personer jag lämnar efter mig. Och även om jag inte tänker lägga av än på många år, så kommer den dagen också. Och även om det inte är mycket att ärva, så så blir det ett nytt inslag i bouppteckningen.

Men just nu så är frågan inte så aktuell, känner jag. Jag har fått nya barn på jobbet och det kommer nytt barn i släkten, så det finns saker att göra och fundera kring som känns lite mer aktuella och upplyftande.

 
1 kommentar

Publicerat av på 08 september 2012 i Dator, Internet

 

Etiketter: , , ,

Ett svar till “Vad händer med min blogg när jag är bort?

Kommentera

 
