RSS

Stänga av styrplattan i Ubuntu 12.04

05 Sep

Sedan jag installerade Ubuntu 12.04 har jag försökt använda mig av styrplattan på min dator. Jag har tidigare varit så irriterade på den att jag tog reda på hur man stänger av den. Och nu har jag fått nog igen! Det gamla tricket verkar dock inte fungera i Ubuntu 12.04. Men nu har jag upptäckt ett annat sätt som fungerar.

Programmet heter GPointing Device Settings. Det installeras enklast från terminalen på det här sättet.

sudo apt-get install gpointing-device-settings

Under SynPS/s Synaptics TouchPad tar man helt enkelt och bockar för alternativet Disable touchpad. Det här dödade styrplattan direkt!

Å andra sidan, om man vill kunna styra lite mer över sin styrplatta, så finns det många alternativ här. Men då ska man väl uppskatta plattan.

Ett alternativt program är dconf-editor.

Uppdatering 120909
En missräkning är att inställningen i GPointer Device Settings inte blir bestående efter en omstart. Detta trots att rutan fortfarande är förbockad i programmet. Jag får alltså starta programmet, ta bort bocken och sedan sätta dit den igen. Inte så bra!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 05 september 2012 i Dator, Gör så här

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

 
