RSS

Vad ger egentligen barns fantasilek?

02 Sep

Förr ansåg man att det var bra för barns utveckling att leka rollekar och ha fantasilekar. Nu mera har man glidit lite på det där och tycker sig se att det även är nyttigt för barns lärande. Med tanke på det fokus det är på lärande idag, så måste man omdefiniera det som redan finns så det passar det nya tänket vi ska ha.

Men vad lär barn egentligen i sina låtsaslekar? Angeline Lillard från University of Virginia har gått igenom 150 studier som berör ämnet och kommit fram till att kopplingen inte är så självklar. Hon visar också att det metodologiskt är svårt att studera fantasilekar hos små barn.

“We found no good evidence that pretend play contributes to creativity, intelligence or problem-solving,” Lillard said. “However, we did find evidence that it just might be a factor contributing to language, storytelling, social development and self-regulation.”

She said it is often difficult for psychologists to separate whether children who engage in pretend play are already creative and imaginative, or if the pretend play, often encouraged by parents or teachers, actually promotes development.

“When you look at the research that has been done to test that, it comes up really short,” Lillard said. “It may be that we’ve been testing the wrong things; and it may well be that when a future experiment is really well done we may find something that pretend play does for development, but at this point these claims are all overheated. This is our conclusion from having really carefully read the studies.”

Är alltså frågan om det är själva fantasileken som är utvecklande eller om det är samspelet med vuxna och äldre barn som utvecklar den här sidan hos barnet? Jag undrar om det inte är som i många andra fall, att det är vuxna som sätter igång en utveckling. Och eftersom låtsasleken kan vara så belönande i sig, så fortsätter barnet att utveckla den.

Läs också om Mikael Jensens avhandling från 2008. Där kan man också undra vad som är hönan och ägget.

Lillard dömer alltså inte ut lek. Den har sin betydelse på många olika plan.

“Playtime in school is important,” Lillard said. “We found evidence that – when a school day consists mostly of sitting at desks listening to teachers – recess restores attention and that physical exercise improves learning.”

Regarding pretend play, she said, “If adults enjoy doing it with children, it provides a happy context for positive adult-child interaction, a very important contributor to children’s healthy development.”

Du hittar studien på American Psychological Association.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 02 september 2012 i Jobbet

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: