RSS

Beräkna antal år och månader i LibreOffice

20 Aug

Ibland kan man ett dokument vilja visa hur gammalt ett barn är i år och månader: Kalle är 1 år och 10 månader. Men hur gör man det i LibreOffice (OpenOffice)? Jag har suttit under kvällen, meckat och googlat. Till slut fick jag till det.

Min tanke är att kunna använda det här till olika dokumentationer, där det kan vara intressant att se vilken ålder barnen som är med har. Det kan vara att man gör något vid flera tillfällen med liten tids mellanrum, för att se hur barnen utvecklas.

Det här gör jag i ett kalkylark och resultatet ser ut så här.

Datum Text
2010-10-10 1 år 10 månader

På den första raden är det rubriker, vilket inte är så intressent här. Men i den första kolumnen på rad två (A1) anger jag barnets födelsedatum. För att i LibreOffice (OpenOffice) gör min beräkning, anger jag i cellen i den andra kolumnen (B2) på andra raden följande.


=HELTAL(ÅRDEL(A1;IDAG();0)) & ” år ” & REST(ANTALMÅNADER(A1;IDAG()-1;0);12) & ” månader”

Vad som händer är följande.

  1. Man börjar alltid en funktion med tecknet =.
  2. Sedan vill jag ha årtalet som HELTAL.
  3. I ÅRDEL plockar jag ut datumet från cell A1 och och jämför det med IDAG.
  4. Tecknet & visar att jag fortsätter med något som jag vill sammanfoga med det jag just har gjort. Det återkommer på två andra ställen.
  5. Där efter kommer texten ‘år’.
  6. Sedan vill jag ha RESTen av en beräkning.
  7. Jag beräknar ANTALMÅNADER genom att jämföra cell A1 med IDAG. Problemet är bara att jag behöver ta bort en dag (-1) för att det ska bli korrekt.
  8. I REST delar jag det här med 12.
  9. Sedan följer texten ‘månader’.

Har jag nu ett kalkylark där den här beräkningen finns, behöver jag bara ange barnets födelsedatum för att få de uppgifter jag vill ha.

Min första tanke var att ha ett kalkylark där jag hade alla barnens uppgifter och att jag sedan kunde infoga just den cellen i ett textdokument, men det ger lite konstiga resultat, utseendemässigt. Jag får se om jag kan klura ut det. Som det är nu kan jag kopiera och klistra.

Jag hittade också en formel för MS Excel. Den ser ut så här och jag har ännu inte hunnit testa den. Antagligen behöver den anpassas något. T ex utgår den från att man har ett datum i cell A1 och ett annat i cell B1, vilket jag inte har.


=DATEDIF(A1;B1;”y”) & ” år ” & DATEDIF(A1;B1;”ym”) & ” mån ” & DATEDIF(A1;B1;”md”) & ” dagar”

Kanske är det också så att min formel för LibreOffice fungerar även på Excel, men det får jag se imorgon på jobbet. Vi kör inte MS Office här hemma.

En varning! Tänk bara på PUL, Personuppgiftslagen, så att ni inte har en databas över barnen som ni inte får ha.

Uppdatering 120821
Nu har jag testat på jobbet och resultatet är intressant, men inte så upplyftande.

Jag sparade min fil i två format: odf och xlsx, LibreOffice (OpenOffice) respektive Excel. När jag öppnade dessa filer på jobbet, där vi har MS Office 2007, visades bara värdena för den första filen. Några formler fanns inte kvar. Det kom upp ett felmeddelande när jag öppnade filen, så jag var förberedd på att något skulle hända. Men jag kan ändå inte jobba vidare på den.

Den andra filen behöll formler, men felaktiga sådana, så det blev bara felmeddelanden. Den här filen har jag ingen som helst nytta av. Det gick alltså inte att spara från odf till xlsx.

Konsekvensen blir att jag bara har ett fungerande kalkylark på min bärbara. Det är synd, om än inte helt oväntat. Så antingen försöker jag få till det med excel-formeln ovan eller så lägger jag ner.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 20 augusti 2012 i Dator, LibreOffice, OpenOffice

 

Etiketter: , , , , , , , ,

Kommentera

 
