RSS

Vad ska vi göra med barnen?

18 Aug

I alla idrotter är det viktigt att man förstår spelets idé. Vad går det ut på? Men hur är det inom barnomsorgen, har man någon spelidé där? Vad är det egentligen vår arbete syftar till?

För att stärka den sidan behöver man hela tiden lyfta vad det är vi egentligen ska utföra för arbete. Men min erfarenhet är att man aldrig kommer dit. Istället tar man fasta på detaljer eller mål från nämnder. Någon överblick blir det aldrig.

Behovet av fusklappar

Det dokument där vi hittar visionerna för vår verksamhet, kallas läroplanen. Trots att det är bara ett tunt häfte, så står det många och stora ord i det. Och precis som jag skrev ovan, så är det lätt att snöa in på detaljer och glömma andra. Det gäller att kunna se ett större sammanhang.

Nu har jag försökt bena upp det här för mig själv. Efter att ha skrivit diverse fusklappar (cheat sheets) för olika saker när det gäller datorer, t ex LibreOffice, så ville jag ha något liknande för mitt arbete. Det skulle på många sätt underlätta samarbetet på avdelningen och få oss att dra lite åt samma håll, även om det kan diskuteras vilka metoder vi ska använda.

Läroplanen är indelad i olika avsnitt. Tre av dem handlar om det arbete vi ska utföra mot barnen och det är dessa jag tar fasta på här. Samverkan med hemmet, skolan och fritis tar jag inte upp just nu. Däremot har jag själv lagt till ett ”avsnitt” när det gäller omsorg. Vi ska ge omsorg, så är det sagt, men det finns inte något skrivet om hur vi ska ge den och varför.

Nu har jag alltså gjort en fuskalapp. Du kan ladda ner den som en PDF-fil, men det går också att ladda ner den som en SLA-fil som går att öppna i Scribus. Bilden nedan är bara en lågupplöst liten bild, som inte är tänkt för utskrift.

ingångar till arbetet

Hur jag har gjort indelningen

De tre avsnitten skulle jag vilja dela upp i fem områden.

  • Normer: regler för samspel.
  • Värden: de värden som samhället anser vara goda.
  • Utveckling: de begrepp som rör barnets personliga utveckling.
  • Lärande: de begrepp som rör barnets förståelse av sin omvärld.
  • Delaktighet: kravet på att vi ska utgå från barnen och att barnen ska ledas in demokratin och olika former för beslutsfattande.

Jag har sedan plocka ut de nyckelbegrepp som dyker upp i texten. Men tyvärr blir det lätt bara en uppräkning av ord. Det gäller att för varje begrepp för sig själv och i arbetslaget försöka se vad begreppen står för. Man måste med andra ord förkovra sig lite.

Ett begrepp som finns under både utveckling och lärande, är språket. Språket är ett av de kraftfullaste och viktigaste redskapen vi människor har. Anledningen till att jag lägger det inom båda områdena, är att språket är viktigt både för att förstå sig själv och för förståelsen av omvärlden.

Eftersom det inte finns någon plan för omsorgen, har jag fått lov att fundera på begrepp som kan vara av intresse. Jag har då gjort en indelning i fysisk omsorg, som vi i princip kan ge hundar, katter, sköldpaddor och guldfiskar, och mänsklig omsorg, som handlar om hur vi blir bemötta på ett mänskligt plan.

Kanske något att bygga vidare på

Naturligtvis kan man sortera lite annorlunda och kanske finns det saker jag glömt ta med, men jag tror det här duger som en grund. Det skulle hur som helst kunna var en grund för en diskussion kring vad läroplanen faktiskt säger.

Om ni tittar på licensen för den här fusklappen, så ser ni att den bara kräver två saker av er.

  • Ange mig som upphov tillsammans med era namn.
  • Lås inte in er bearbetning, utan låt andra få bygga vidare på det ni gör.

Ladda ner som PDF.

Ladda ner som SLA för att kunna utveckla vidare.

Uppdatering 150518
Nu finns de här filerna på Drobbox.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 18 augusti 2012 i didaktik, Jobbet

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
