RSS

Snören, linor och knopar som teknik

16 Aug

Ibland har jag tänkt att det vore kul att kunna några praktiska knopar. Ni vet, sådana där som man använder på segelbåtar. Åtminstone förr i tiden. Och nu har jag gjort det.

Jag hittade ett kit i affären för någon vecka sedan. Den innehåll några korta linor och en instruktionsbok. Så nu har jag förstrött med att lära mig några knopar.

Och jag tänker så här. Linor och knopar kan ses som ett slags redskap. Alltså teknik. De kan användas till att surra fast något och att utgöra hänganordningar m m. Men idag är det inte så vanligt att man använder den här typen av teknik. På sjön, javisst, men inte annars. Ändå är det en gammal och väldigt enkel teknik, ett hjälpmedel i vardagen.

Barn lär sig kanske att knyta skor och i vissa fall även att göra rosetter. Men sedan då?

Idag har jag testat det här på jobbet. Min första tanke var att kunna knyta fast en vagn vid en cykel. Vagnen är egentligen inte tänkt till den typen av cykel, så den passar inte. Jag tänkte att jag skulle kunna fästa den där det var tänkt, men fick överge det och istället fästa den högre upp. Barnen var lite förvånade, men såg roade ut.

Men skulle jag kunna instruera ett barn att göra det? Eftersom jag tvivlar på att det fungerar med mina egna 1- och 2-åringar, så jag tog en 4-årig pojke som visade intresse. Efter att jag hade visat ett par gånger vill han pröva själv. Jag fick stötta lite, men det gick ändå förvånasvärt bra.

Vi prövade att knyta på lite olika ställen. Men det roligaste var när vi knöt i den tvärslå som sitter framför en av rutschkanorna. Då var det andra barn som upptäckte att det hände något roligt och kom för att vara med. Och där lektes det tills det var dags att gå och då jag plockade ner repet.

Knopen jag använde var en ankarstek.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 16 augusti 2012 i Jobbet, teknik

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
