RSS

Frågan om medfödd moralisk kompass

15 Aug

Det finns en berömd studie från 2007 där man så att barn valde en hjälpsam docka framför en som motarbetade en annan docka. Man drog då slutsatsen att det berodde på att barn har en inbyggd moralisk kompass. Men nu har ett annat forskarlag granskat studien och kommit fram till att resultatet inte stämmer.

Vad man nu kunde se, var att det fanns andra saker som bättre kan förklara barnens val av docka.

Så någon inbyggd kompetens i den här frågan tycks alltså inte finnas.

Eftersom det ändå skiftar en del från samhälle till samhälle i världen, så kan man väl tänka att barn inte har en färdig moral när de föds. Istället har de någon form av grundförutsättning som sedan formas av de erfarenheter som barnet gör. Man skulle kunna jämföra med språket. Barn har en inbyggd förmåga att lära sig språk, men det föds inte med ett bestämt språk utan det utvecklas i samspel med omgivningen.

Så frågan blir alltså hur barn utvecklar sin känsla för moral och etik? Att vi som art är mer moraliska och samarbetsinriktade än till exempel schimpanser och bonoboer, kan vi nog säga ganska säkert.

Det här har betydelse för hur vi ser på arbetet med läroplanens normer och värden. Hur jobbar vi med attityder till hjälpsamhet och medkänsla med andra? Hur närmar vi oss en pedagogik för solidaritet och sammanhållning?

Jag tänker att det här är en fråga om samspel. Man lär sig gruppens normer och värderingar genom att uppleva hur gruppen fungerar, hur standarden för samspel är satt. Och det är vi vuxna som ska ha gränserna klara för oss och agera rollmodeller. Vi kan alltså inte stå vid sidan av och tänka att barnen klarar av det själva.

Den didaktiska konsekvensen blir väl att man måste samspela med barnen för att de ska utvecklas på ett positivt sätt. Förhållningssätt och arbetssätt måste utgå från att vi vuxna som arbetar inom barnomsorgen är en viktig del barnens liv, att vi har betydelse för det sociala klimatet på vår avdelning. Vi kan alltså inte stå vid sidan av och tro att det ordnar sig.

Så ska barnen få en mänsklig moralisk kompass, då måste vi jobba på det.

Uppdatering 120816
I en artikel på LiveScience får man även höra invändningarna mot den nya studien från forskarna som gjorde den ursprungliga studien.

Annonser
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 15 augusti 2012 i didaktik, Jobbet

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: