RSS

1, 2, 3 är inte att räkna

06 Aug

Hur stöttar man egentligen småbarns, toddlares utveckling inom matematiken på bästa sätt? Hur hjälper man dem till att kunna räkna? En grupp från University of Chicago har tittat på det. Ett sätt är att gå längre än 1, 2 och 3.

Jag läser om det här på Science Daily. Läs själva rapporten hos Wiley Online Library.

”We think that seeing that there are three objects doesn’t have to involve counting. It’s only when children go beyond three that counting is necessary to determine how many objects there are,” said Elizabeth Gunderson, a UChicago graduate student in psychology.

Jag har läst någonstans att barn kan handskas med mängder på cirka 3 objekt, medan vuxna klarar av runt 5 stycken, utan att räkna antalet. Det liksom går att ”måtta” med ögonen. För att komma vidare behöver man alltså ta sig ann lite större mängder.

… how children develop an understanding of the connection between number words and their actual numerical value. That connection is known as the cardinal principle, which states that the size of a set of objects is determined by the last number reached when counting the set.

Learning to recite number words in order is not the same as understanding the cardinal principle, they point out. Research has shown that children who enter kindergarten with a good understanding of the cardinal principle do better in mathematics.

Alltså: räkneramsan räcker inte. Det krävs en förståelse för räknandet som princip. Och det är något som man lär sig genom att bli utsatt för och få öva på det.

Levine’s work has shown that exposure to language related to numbers improves mathematics comprehension; the latest paper goes a step further. It shows that children who are exposed to number words from four through 10, in addition to the number words from one through three, acquire an understanding of the cardinal principle before children who have little exposure to these higher number words.

Det står alltså exponering för språk relaterat till antal. Vi talar språklig utveckling som stöd för den matematiska. Du behöver ha ordet ‘tio’ för att kunna knyta det till antalet 10.

På en enhet där jag jobbade tidigare, använde man sagan om Bockarna Bruse som något som skulle lära barnen räkna. Men eftersom det bara är 3 bockar, så blir det alltså ingen bra effekt av den sagan. Sagan om killingen som kunde räkna till 10 är i så fall mycket bättre. Vi har också sångerna om de 10 små indianerna och den om de fem fina fåglarna som satt på en gren innan de ramlade ner.

Jag har själv använt mig av djur för att skapa kategorier och räkna innehållet i en mängd. Där har det varit mellan 3 och 7 djur i varje mängd. Kanske var det så att jag av en slump hamnade rätt där.

Lägg märke till att vi här inte talar om addition eller subtraktion. Vi talar om att räkna antal, vilket kommer före aritmetiska beräkningar som 5+1=6 eller 5-1=4.

Vad det här visar är väl att siffror på väggarna inte har så mycket med matematik för småbarn att göra. Vad det handlar om är att konkret lösa för barnen intressanta konkreta matematiska problem som handlar om kategorier och mängder. Vi pratar alltså om den intellektuella miljön som vi låter barnen vistas i, inte vilka bilder som sitter på väggarna. Vi pratar också om att fokusera på matematiken när den ska ha fokus och inte göra något annat.

Siffror kan vi plocka fram när barnen har förstått kardinalprincipen och enkel addition och subtraktion. Då fyller det en funktion för att underlätta räknandet och göra mer avancerade beräkningar.

Creative Commons-licens
1, 2, 3 är inte att räkna av Maths Göthe är licensierad under en Creative Commons Erkännande 3.0 Unported licens.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 06 augusti 2012 i Jobbet, Matematik, pedagogik

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: