RSS

E-post i Ubuntu 12.04

04 Aug

Någon kommer till min blogg efter att ha sökt på ‘telia e postkonto på ubuntu 12.04’. Jag har ett inlägg där jag skriver om hur man ändrar lösenord på Hotmail och ett där jag talar om att jag kör Ubuntu 12.04. Ingen av dem gav nog det svara personen hade tänkt. E-postprogrammet heter Thunderbird och jag ska beskriva hur man gör.

Du kommer att behöva de uppgifter som din leverantör har gett dig angående e-post. Det kan vara användarnamn, lösenord, POP3/IMAP och SMTP. Se till att ha dem till hands.

Det går att använda mer än ett konto i Thunderbird. Använder du GoogleMail, Hotmail, YahooMail eller någon annan webbaserad e-posttjänst, brukar det även på deras hemsidor finnas upplysningar om hur du ansluter till dem med e-postklienter som Thunderbird.

  1. Klicka på ikonen uppe till höger som föreställer ett brev.

    Klicka på ikonen som ser ut som ett brev.

  2. Välj Konfigurera e-post.
  3. Nu öppnas e-postprogrammet Thunderbird. Gör så här.
    1. Thunderbird kan erbjuda ett nytt e-postkonto, men har du redan ett, t ex hos Telia, så klickar du istället på ”Hoppa över det här och använd en existerande e-postadress”.
    2. Fyll uppgifterna.

    3. För mig gick det snett och mitt konto hittades inte. Därför fick jag manuellt ange servrar för POP3 och SMTP, vilket min leverantör använder. Här måste du kolla vilka uppgifter din leverantör har gett dig. Eftersom min e-postadress inte är mitt användarnamn, fick jag också ange det. Klicka sedan på Testa igen.

    4. Klarar du testen nu, klickar du på Done.
    5. Här fick jag ett felmeddelande för att min leverantör inte använder krypterad anslutning, vilket inte är bra ur säkerhetssynpunkt. Vad vad kan jag göra annat än att acceptera det.

  4. Nu borde Thunderbird öppna sig och dina mail laddas ner.

Nu kan du enkelt nå din e-post genom att klicka på brevikonen och välja E-post.

Du kanske undrar hur man kommer åt det som finns i menyerna, eftersom man inte kan se Arkiv, Redigera etc? För bara pekaren upp i den övre panelen så dyker den upp.

Sedan kan jag tillägga att det påstås att utvecklingen av Thunderbird läggs på is. Mozilla har bestämt att lägga sitt krut på annat håll. Därför kan man förvänta sig att Ubuntu 12.10 eller 13.04 kommer att ha en annan e-postklient.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 04 augusti 2012 i Dator, Gör så här

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
