RSS

Abacus som räknemaskin på dagis

02 Aug

Eftersom jag är lite allergisk mot att använda den traditionella skolmatematiken på små barn, så letar jag efter andra sätt att närma mig det hela. Det får gärna vara konkret och taktilt, kanske praktiskt användbart.

Ett sätt att lära sig räkna, och som använts i tusentals år men på senare tid fallit i glömska, är att använda en abacus. Den är ett enkelt och konkret sätt att räkna på.

Det finns flera olika sorters abacus: kinesiska, japanska, romerska etc. De har lite olika utformning, även om principen verkar vara den samma. En lite längre genomgång hittar man på engelska wikipedia.

Frågan är bara hur den fungerar? Googlar man hittar man en hel del, bland annat för barn. Och det går även att hitta på YouTube. Andra ställen är t ex en introduktion i den kinesiska varianten och The Bead Unbaffled.

Jag har funderat på att använda mig av en sådan för att få in lite matte på min avdelning. Men tyvärr är det väl lite överkurs för alla utom lite försigkomna 2½ till 3 åringar. Det gäller ju att barnet har kommit förbi räkneramsan som ord och förstår kardinalprincipen. Sedan måste de också förstå principen bakom addition och subtraktion. Då talar vi nog barn 4+ år.

Jag har sett i Briokatalogen att det finns abacus att köpa, men den kostar pengar och är plastig. Principen är ju så enkel att man borde kunna skapa en själv. Kanske så enkel att även de lite äldre barnen kan vara med att göra en. Men hur?

Eftersom jag sett att det funnits varianter där man haft trådar på en pinne, tänkte jag att det borde gå att göra en med garn och pärlor eller flirtkulor. Så idag passade jag på att testa min idé.

En hemmagjord abacus gjord av garn och träpärlor. Lägg märke till ”skiljelinjen” som är gjord av knutar så att pärlorna inte så enkelt ska åka över på fel sida.

Det fick bli två snören, en för ental och en för tiotal. På andra sidan skiljelinjen är det 5 respektive 50. Tanken var att det knappast är intressant att kunna använda tal större än 100. För att få det hade jag behövt lägga till en 100-snöre. Min konstruktion gör det förövrigt bara möjligt räkna upp till 99.

Jag fick en möjlighet att testa min abacus på några 6-åriga flickor. En av dem var med när jag gjorde den och det var hon som visade mest intresse. Efter några försök verkade hon ha förstått hur man räknar upp från 1 till 29. 30 blev tjugotio. Addition var lite för svårt. Hur som helst höll vi på en lång stund innan hon tröttnade och ville göra ett halsband av den istället.

Nu måste jag bara lära mig hur man räknar. Jag har länkar (se ovan) som jag kan titta på. Dessutom hittade jag ett program i Programcentralen för Ubuntu som heter xabacus, som har både ett demo- och ett testaläge. Det ser ut som ett program från andra halvan av 90-talet, men det fungerar. Jag kan alltså interaktivt börja förstå hur det fungerar.

Xabacus. Lite tråkigt utseende, men den fungerar bra och har funktioner för att lära oss hur man gör.

En praktisk sak med min egen abacus är att den går att stoppa i fickan, även om träpärlorna kanske är väl stora. Så vill jag räkna något kan jag ta upp min ”räknemaskin” ur fickan och göra enkla beräkningar. Det blir då också enkelt att gripa tillfället i flykten när barnen snubblar över ett matematiskt problem.

Creative Commons-licens
Abacus som räknemaskin på dagis av Maths Göthe är licensierad under en Creative Commons Erkännande-DelaLika 3.0 Unported licens.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 02 augusti 2012 i Jobbet, Matematik

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

 
