RSS

Ta hjärnan på semester

29 Jul

Jag har redan haft min semester och har nu hunnit jobba en vecka. Men var tog semestern vägen? Vad gjorde jag egentligen? Jo, tog det lugnt och varvade ner. Men kan jag ta det för lugnt? Kan man tappa IQ under fem veckors semester? Det låter skrämmande.

Två vilande katter

Jag läser en artikel i SvD som heter ”Så mår din hjärna bäst på semestern” och får en funderare.

Det skiljer sig från person till person, menar Åke Pålshammar. För den som till vardags ständigt jobbar mot deadlines kan en semester med total avkoppling få hjärnan att börja leta efter något att göra, vilket ger utrymme för kreativa infall.

För andra kan det nästan bli stopp i maskineriet om man bestämmer sig för att bara skrota. Då släpper nämligen många cellkopplingar, nervceller kopplas ifrån varandra och resultatet kan bli en ordentlig nedtrappning av många funktioner, inte minst intellektuella, förklarar han.

– Man kan förlora åtskilliga IQ-poäng en sommar. Hjärnan är gjord för att arbeta, cellerna behöver inte totalvila. Det räcker med att göra något annat eller dra ned på tempot.

Det där ”något annat” ska vara något som vi tycker om. Och där är vi väldigt olika.

Skönt att jag brukar skaffa mig lite intellektuell stimuli genom att ta reda på eller undersöka något, kanske läsa någon intressant faktabok. Allt för mitt eget nöjes skull — även om jag kan ha en del nytta av det också.

Det där med att dra ner på tempot känns också riktigt. I flera dagar och nätter blir det en hel del sova och middagsvila.

Så att sjunka ner i en lite mer avspänd spänningsnivå, utan att förlora någon IQ, är väl det optimala. Fundera och använda hjärnan, ja, avspänt röra på sig, ja, härja och snärja, nej. Inte använda semestern som ett annat sätt att prestera, utan låta hjärnan och kroppen få koppla av, inte duscha den med stresshormoner.

– Då får hjärnan reflektionstid och sen blir den kreativ. Det är ungefär som när man ska koka en gryta, om man undviker att springa och lyfta på locket och störa kokningsprocessen hela tiden, då blir resultatet bäst, säger Mike Florette.

Ja, det är ju skönt om man kan ge sin hjärna lite tid till reflektion, åtminstone på semestern. Att få tid att lyssna till de infall som hjärnan pratar om. För på jobbet blev det inte många timmar under den gångna terminen. I stugan på Västkusten, alldeles intill havet, där det bara är bruset från havet man hör på avstånd — och en och annan gräsklippare — får i alla fall min hjärna lite tom tid för tankar.

Till slut är man ändå tillbaka på jobbet. Frågan då är hur man ska kunna behålla en vettig anspänningsnivå och få tid till planering, dokumentation och reflektion. Hur lång tid tar det innan man har axlarna uppe vid öronen igen?

Artikeln talar om hjärnans arousalsystem (aktiveringssystem) som är aktiverad när vi på arbetet hela tiden ska prestera på topp och inte tillåter oss att känna oss avspända. Blir det för mycket, då kommer de där spänningarna i kroppen, de upphissade axlarna och spänningen i nacken. En liten brist på sömn bidrar också till stressen.

Jag tror att jag måste börja planera för en minisemester lite längre fram i höst. För nästa sommar känns lite för långt borta. Efter att ha dragit igång igen och fått in de nya barnen på avdelningen kanske det är dags för hjärnan och kroppen att få tid att bara vara.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 29 juli 2012 i Jobbet

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

 
