RSS

Yahoo är hackat och lösenord har publicerats

13 Jul

Tydligen har en hackargrupp lyckats ta sig in i Yahoos databaser och sedan lagt upp ca 450.000 användarkonton på nätet. Alla lösenorden finns att läsa i klartext, så skynda dig att byta lösenord!

Jag har nu bytt mitt lösenord. Hur man gör har jag beskrivit här. Den här gången är det slumpmässigt genererat.

Är det bara jag eller är det så att den här typen av hackade webbplatser och stulna kontouppgifter har blivit allt vanligare? Vad jag tycker att det visar, är att man i alla fall inte ska använda samma lösenord på många ställen på nätet.

Man skulle också kunna dra slutsatsen att det inte spelar någon roll hur starkt lösenord man har, men det är inte sant. För om hackarna laddar ner lösenordsfilen, så kommer det att ta längre tid att knäcka ett lösen och som använder versaler, gemener, siffror och specialtecken, än att knäcka ‘123abc’ eller ‘yaho0’.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 13 juli 2012 i Dator, Säkerhet

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
