RSS

Genvägar i LibreOffice

09 Jul

För en tid sedan skrev jag om hur man skulle kunna förenkla för sig när man använder Ubuntu genom att lära sig en del tangentbordsgenvägar i Unity. Nu har jag haft anledning att titta lite på genvägar i kontorsviten LibreOffice. Anledningen är den samma: det gäller att förenkla sitt liv vid datorn.

Det är kanske inte så många som ännu vet så mycket om LibreOffice, men om jag nämner OpenOffice så är det säkert fler som känner igen det. LibreOffice är helt enkelt en klon av OpenOffice, alltså i grunden samma program.

Den här kloningen skedda för något år sedan och sedan dessa har utvecklingen gått snabbare för LibreOffice än för OpenOffice, där det varit lite osäkert hur dess framtid skulle se ut. Så idag skulle jag rekommendera LibreOffice.

Använder man till exempel Ubuntu och många andra Linuxdistributioner, så får man LibreOffice direkt vid installationen. Använder man Windows får man ladda ner programmet från Document Foundation.

Hur som helst, så har jag nu skrivit ihop en lista på genvägar som är bra att kunna, men också en beskrivning av hur man skapar sina egna.

Ladda ner ”Tangentbordsgenvägar i LibreOffice” och en fusklapp som PDF-filer.

Vill du ha originalfilerna att jobba med, kan du ladda ner LibreOffice-filen respektive Scribusfilen.

Licensen för texten och fusklappen är Creative Commons Attribution Dela lika. Så det är fritt fram både att sprida och utgå från det jag har gjort för att skapa vidare, om man vill. Men du måste ge andra samma frihet som du själv har fått.

Vill du lära sig mer om LibreOffice och OpenOffice, rekommenderar jag att du kollar in Påvels blogg. Där hittar du grunderna och mängder med mer avancerade tips och tricks.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 09 juli 2012 i Dator, LibreOffice, OpenOffice

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
