RSS

Nu kör jag Ubuntu 12.04

27 Jun

I början av midsommarveckan installerade jag Ubuntu 12.04, Precise Pangolin. Den version jag hade blev så gammal att den inte längre fick några uppdateringar. Så det handlade i princip bara om vilken version jag skulle välja.

Det fick bli Ubuntu, inte Xubuntu, Kubuntu eller Lubuntu. Detta trots at jag inte är helt med på det nya gränssnittets förträfflighet. Jag har haft lite koll på vad som hänt genom att köra versionerna från 2011 virtuellt. Men jag valde alltså att pröva och se hur det går.

Hur som helst, installationen var väldigt enkel, som vanligt. Själv hade jag lite speciella önskemål, så jag fick göra en anpassad partitionering av hårddisken. Men trots det så var installationen klar på runt 20 minuter.

Lära sig att hitta

Tack och lov så är det ändå en hel del som är sig likt. Mapparna i hemkatalogen är de samma och Programcentralen har bara blivit lite uppdaterad. Och så har jag ju terminalen att falla tillbaka på.

Det som alltså är mest olika och som jag nu håller på att komma underfund med, är Programstartaren och Dash. Programstartaren är helt enkelt en docka, precis som den Macen har men man har valt att ställa den upp längs med högerkanten på skärmen. Här hittar man några standardprogram och här hamnar även de program som du själv installerar.

Dash — eller ska vi kalla den instrumentpanelen? — är däremot ett lite nytt koncept. Det är mer som en sökfunktion där du kan söka efter program, filer och mappar. Det man får när man öppnar den, är de senast använda programmen och filerna, samt nedladdningarna.

Det jag kan känna — och som en del verkar tycka — är att det är bra om man kan ett antal grundläggande tangentbordsgenvägar. Vardagen kommer att bli lite enklare då.

Det är synd att man inte direkt kan se att det finns fyra arbetsytor. I Programstartaren hittar man en ikon för programmet att växla mellan arbetsytorna, men man får ingen ledtråd till att de finns. Men undersöker man ikonerna lär man väl hitta funktionen. Och den är superbra!

Svårt med anpassat användar-ID

Ett något udda problem jag fick var hur jag skulle kunna ansluta till min NAS. Det hade fungerat tidigare att byta ID. Jag gjorde en backup till den innan jag installerade och utan att kunna ansluta kunde jag inte komma åt mina filer. Och allt hängde på att jag måste ha samma ID-nummer på Ubuntu som på NASen.

Vad som verkar ha hänt, är att det inte längre går att starta i felsäkertläge och via terminalen byta användar-ID. Det har gått tidigare. Jag fick dessutom montera hårddisken som skrivbar manuellt.

Den inte helt bra lösningen blev att installera om och då skapa en annan användare. Sedan gick jag skapa mitt eget konto och från det första ändra på ID-numret på mitt konto. Därefter kunde jag komma åt mina filer! Jag var skärrad ett tag, måste jag erkänna.

Svårigheter med 3G-modemet

Ett annat litet problem kom när jag inte kunde få igång med 3G-modem, ett gammalt Huawei E220. Det fungerade klockrent redan 2010! Men alltså inte nu. Hur kan det komma sig att man tar sönder något som fungerar? Det här måste vara en bugg.

Här blev lösningen att ta bort programmet Modemmanager och istället installera Wader-core. Och genast blev det fart på uppkopplingen.

Jag måste tillägga att för mitt trådlösa nätverk var det inga som hest problem. Det fungerade redan när jag startade DVD-skivan. Det var bara att ange lösenordet för nätverket så var jag inne. Och det fungerade sedan både under och efter installationen.

Jag kan också tala om att det 4G-modem som Telia har, Huawei E382, inte fungerar på min maskin. Ubuntu upptäcker bara ett USB-minne, inte ett modem. Det har rapporterats som en bugg, men borde ha varit löst till den här versionen av Ubuntu. Så allstå inte för min del.

Högre belastning

Jag kan också med kommandot top, se att arbetsbelastningen för en Ubuntu som inte gör någonting speciell, har ökat. I version 10.10 kunde lasten vara 0.02, men nu har den ökat så den ligger runt 0.35, utan att jag kan se någon anledning. Men det är inget problem utan jag systemet bara rullar på.

Sammanfattning

Efter att ha skrivit om några problem kanske åtminstone en av mina läsare tycker att jag är lite av en masochist. Men så är inte fallet. Det mesta har faktiskt fungerat bra. Det är dessutom skönt att vara uppdaterad och att få viktiga säkerhets uppdateringar.

Vi får se hur jag kommer överens med Unity, nu när jag ska använda den på riktigt. Det har ändå gått över förväntan under den här veckan. Men det kan beror på att jag vet hur det fungerar, att jag har varit med förr. Jag har nog inte haft större problem med hur saker fungerar och var man hittar saker än de som kommer att köpa datorer med Windows 8 framöver.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 27 juni 2012 i Dator

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
