RSS

Paddor på väg in i undervisningen

12 Jun

Min nye chef har pratat om att vi kanske ska köpa in paddor att ha i vår verksamhet. Och det är väldigt inne att tänka så nu. Under 2011 och 2012 har man börjat köpa in surfplattor till skolor.

Men det gäller att tänka efter. För vad ska vi egentligen ha dem till? Det är samma frågeställningar här som när det gäller datorer, stationära eller bärbara.

Jakob Tholander, docent i människa-datorinteraktion på Stockholms universitet, konstaterar att spelen inte är någon genväg utan lärarna måste betrakta spelen som ett verktyg på samma sätt som en lärobok:

– Att arbeta med spelen kräver samma förberedelser och integration i den pedagogiska verksamheten. Det kan ske ett förändrat lärande med spelen men det måste integreras i den pedagogiska helheten annars riskerar man att gå vilse, säger han.

Jonas Linderoth, docent i pedagogik med inriktning mot spelvetenskap vid Göteborgs universitet, konstaterar att vidlyftiga uttalanden om spel som mirakelmedicin inte är meningsfulla. En pedagog behöver konkreta exempel på hur ett specifikt spel kan användas i relation till ett specifikt ämnesinnehåll.

Han menar att den pedagogiska potentialen i spel beror på den lokala skolans förutsättningar, pedagogens egen spelkompetens samt det ämnesinnehåll man vill lära ut något kring. (DN)

Även om mängden appar ökar och det tillkommer än mängd med appar som anses ha pedagogiskt värde, så krävs det ändå att man funderar över nyttan. Vad har småbarn egentligen för glädje och nytta av något man hittar i en surfplatta? Vad får de som de inte får bättre IRL?

Och nu läser jag att Stockholm köper Ipad för 10 miljoner. Här finns ännu inga bevisade positiva effekter, men man köper ändå för en otrolig mängd pengar. Det känns faktiskt lite huvudlöst, även om det ligger i tiden.

Själv äger jag ingen surfplatta och har inga planer på att köpa någon heller, så man kan säga att jag inte har upptäckt nyttan med dem för egen del heller. Så jag är helt öppen för att jag har missat något.

För trots att jag nog kan klassas som datanörd, så är jag skeptisk till användningen av den här typen av teknik inom barnomsorgen. Jag skulle behöva goda argument för datorer och surfplattor inom barnomsorgen. Förutom förtrogenhet med tekniken är argumenten, i min mening, lite klena.

 
8 kommentarer

Publicerat av på 12 juni 2012 i IKT, Jobbet

 

Etiketter: , , , , ,

8 svar till “Paddor på väg in i undervisningen

  1. Joachim Andersson

    12 juni 2012 at 22:44

    Gott att läsa. Vore klokt att utvärdera nyttan, istället för att bara imponeras av en retina-skärm och att Apple gör snygga prylar. Nyttan är en bra ände att börja i och det är nog klent med hållbara argument där som sagt. Väl skrivet!

     
    • Maths

      13 juni 2012 at 05:26

      En Ipad tänker man väl på som en quick fix när det gäller lärande. Nu höjer vi barnens kunskapsnivå med en padda, verkar tänket vara. Och jag är väl inte främmande för att man kan ha en viss nytta av både datorer och paddor, men eftersom tekniken fortfarande är så ny har man väl ännu inte landat i nyttan utan trevar sig fram.

       
  2. Frökendaniel

    13 juni 2012 at 18:32

    Håller fullständigt med. Skulle dock gladeligen ta emot en ipad till min förskoleavdelning om jag fick. Men med tanke på kommunens ekonomi där det knappt finns pengar att köpa nya inventarier eller leksaker, ser jag det svårt att motivera ett sådant inköp, när jag dessutom saknar hållbara argument och användningsområden.
    När jag pratat runt bland folk om ipads i förskolan verkar det som att det är ”datanördarna” som är mest ifrågasättande.

     
    • Maths

      13 juni 2012 at 21:19

      Precis! Jag skulle vara mer hjälpt av att dessa miljoner användes till personalförstärkningar. Får jag en möjlighet att vara pedagog är det bättre än om jag får en padda som jag inte hinner undersöka möjligheterna med. Digitalkamera har vi, men får jag ingen planeringstid för att plocka ut bilderna, är den inte till stor hjälp, hur mycket ”pedagogik” jag än skulle kunna utvinna ur den.

      Gärna en padda, men först en rejäl chans att bedriva en vettig verksamhet.

       
  3. macilane

    19 juni 2012 at 13:08

    Jo, att paddan skulle bli en grej för morfar (jag) att sitta tillsammans med barnbarn och spela spel det var en ny upplevelse. Men att dessutom kunna hjälpa barnbarnet att lära sig räkna med hjälp av den app som heter NOMP det var en extra krydda. Det skulle man haft när en barn var små 🙂 Du kanske redan har provat på den eller någon liknande.

     
    • Maths

      19 juni 2012 at 18:58

      Jo, spel är kan vara bra på många sätt. Dels för att det ger en direkt återkoppling om man klarat sig eller inte, dels för att det brukar börja lugnt och sedan kan man gå till nästa nivå när man är klar.

      Och just läsa, skriva och räkna, samt problemlösning är väl datorernas stora fördel om man ser det som pedagog. Men om man tar in datorer eller paddor ska man vara klar över vad de ger och alltså hur man använder dem, kan jag tycka.

       
    • Frökendaniel

      19 juni 2012 at 19:12

      Jag ser mer än gärna paddor i förskolan, men jag tycker som Maths, att man måste ha ett tydligt syfte med användandet (och det är nog inte svårt) så att det inte bara blir, som datorn blir på många förskoleavdelningar, ett sätt att aktivera de barn vi inte hinner med. Men jag kan inte släppa den tråkiga ekonomiska synvinkeln. Vi har sparkrav på miljontals kronor och har precis blivit nekade ett nytt förråd till våra halvtrasiga uteleksaker. Men så fort politikerna förstår vikten av att satsa på förskolan så tar jag gärna emot paddor, efter förrådet förstås.

       
      • Maths

        20 juni 2012 at 07:18

        Precis så! Det är lätt att se ett scenario likt det som man kommer fram till i en studie vid University of Cincinnati: screen media som barnvakt.

         

Kommentera

 
