RSS

Fedora tvingas köpa licens av Microsoft

04 Jun

Som jag skrev i höstas, så kommer det ett nytt system för att starta datorer, UEFI. Det här kommer effektivt att låsa alla Linuxanvändare ute från alla nyköpta datorer som kör Windows 8. För att komma runt det här, har nu utvecklarna av Fedora valt att köpa en licens av Microsoft för att Fedora ska kunna köras på nya datorer.

Fedora-folket hävdar att det här ändå är det minst dåliga alternativet. Men de sitter ändå i knät på Microsoft. Inte så bra för den fri och öppna källkoden! Microsoft har skaffat sig en väldig makt, igen, och ser till att minimera konkurrensen och det fria valet.

Frågan är då hur till exempel Ubuntu kommer att förhålla sig till det här? Kommer jag att kunna köpa en ny dator när min bärbara tar slut och kunna installera den senaste versionen av Ubuntu på den? Det finns en guide om UEFIBooting, men kommer den att fungera på en dator som har Windows 8?

Plötsligt blir min datorvärld väldigt komplicerad. Kommer jag att antingen få bygga eget eller börja använda Windows? Å andra sidan kanske det vore bättre om jag kunde köpa datorn som en byggsats och slippa Windowsskatten direkt. Men hur det skulle gå till vet jag inte ännu.

För om jag har förstått det här rätt, så handlar det om datortillverkare som levererar datorer med Windows 8 förinstallerat, alltså datorer med en OEM licens. Så kanske kan annan hårdvara gå att använda.

Men att bygga sin egen dator känns väl lite väl nördigt? Och onödigt komplicerat. Eller? Finns det en möjlighet att bygga en bärbar dator?

Jag hoppas vi slipper se den utvecklingen, utan att det ska gå att använda sin inköpta dator till vad man vill och hur man vill, även i framtiden.

Se också artikeln i TechWorld.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 04 juni 2012 i Dator

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

 
