RSS

Är vetenskaplighet något negativt?

03 Jun

Jag läser en recension av Maria Øksnes bok ”Lekens flertydighet” i tidningen Förskolan. Det här verkar vara en mycket intressant bok. Men jag baxnar lite inför recensenten Monica Nylund förhållande till vetenskaplighet.

Efter att ha gett en bild av boken som ger mig lust att läsa den, avslutar hon med följande synpunkt.

Men författaren hänvisar i boken på var och varannan sida till en mängd olika forskare som grund för hennes resonemang. Det tycker jag tynger boken. Det blir övertydligt att viss forskning har makt över vårt tänkande och handlande i dag medan andra alternativa perspektiv inte får eller har givits plats.

Vad är det för fel att visa på forskning som styrker ett resonemang? Ska inte forskning ligga till grund för vår verksamhet?

Utan att veta så mycket om Monica, kan jag utgå från att hon är en av de Reggio Emilia-inspirerade (REi). Deras förhållande till forskning är minst sagt märklig. Det förhållandet gör att man kan klassa deras tänkande som religiöst och filosofiskt snarare än vetenskapligt. Ändå sitter det fullblods REi personer vid till exempel Stockholms Universitet och påstår sig vara forskare.

Och det är väl därför som hon kan skriva att alternativa perspektiv inte får plats. För här får inte REi någon plats. Den måste först bevisa sina påståenden — genom vetenskapliga studier — och det klarar de inte.

Verksamheten inom barnomsorgen, vare sig man kallar den dagis eller förskola, ska ha sin grund i vetenskapen. Vetenskapliga studier om barn och om pedagogik. Något annat är inte rimligt.

Det här gör, i mina ögon, boken ”Lekens flertydighet” ännu mer intressant att läsa. En norsk bok som inte kör den vanliga svenska pedagogiska luddsmeten. Men jag lånar den på biblioteket.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 03 juni 2012 i Jobbet

 

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

 
